mandag 11. februar 2013

Nesten i rute og ny erfaring

Sist uke ble fem økter gjennomført, nesten helt etter planen. Målet om 65 km ble ikke helt nådd, men det ble ikke så langt unna. Har utelukkende løpt på asfalt denne uka, med unntak av intervalløkta som ble unnagjort på tredemølla. Som bildet viser, det kan være vinter i Sandnes også, 29 cm tykkelse på Bråsteinvatnet som jeg til stadighet passerer på treningsturene.



Sist treningsuke (planlagt treningsuke i parentes):

Økt 1: Tempo 14 km med 5.03 i snitt per km (Langkjøring 14 km, komfortabel fart)

Økt 2: Intervall 10x2 min med 3 km oppv/2 km nedtr (intervall 10x2 + 3 km oppv/3 km nedtrapping)

Økt 3: Tempo 16 km med 5.02 i snitt per km (Rolig langtur 20-22 km)

Økt 4: 10 km tempo med 5.01 i snitt per km (8-10 km tempo)

Økt 5: Tempo 12 km med 5.03 i snitt per km (Langkjøring 12 km komfortabel fart)

Sum antall km: 62, 2 km


Stort sett har jeg startet hver treningsuke med en halvlang løpetur mandag formiddag (hvis jeg har turnusfri) eller ettermiddag, for å komme i gang. I dag klarte jeg ikke helt å motivere meg for 14 km, så jeg byttet litt om på det planlagte programmet og kjørte "planlagt" fartslek i stedet. 2 km rolig (snittfart 5.34 og 5.19), etterfulgt av tre raske (4.47-4.52-4.52), pauseløp en km (5.29), tre raske (4.43-4.48-4.32) og en km nedtrapping (5.05).


Har sverget til fartslek i det siste, når jeg har slitt litt med motivasjonen, men det har vært etter innfallsmetoden. I dag fulgte jeg oppskriften fra Waitz-programmet til punkt og prikke. Erfarte at de 10 kilometrene gikk kjappere, fordi jeg hele tiden hadde nye "sekvenser " på økta. Liker veldig godt når jeg kan dele treningsøkta opp, da virker det mye kortere....:-)


Ha en fin treningsuke - kanskje i ei rosa t-skjorte


2 kommentarer:

  1. Moro å dele opp mila på den måten, det skal jeg jammen teste ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig motiverende, og det føltes som om det var over på null komma niks:-) Et mentalt sjakktrekk der, altså:-)

      Slett