onsdag 13. februar 2013

Mølla vs utetrening

denne linken på Facebook i dag, og ble litt grepet. Først ble jeg overrasket, ja, nærmest litt irritert, men må samtidig innse at jeg ikke har nok mølleerfaring til ikke å ta til meg litt av innholdet.

Ifølge Marius Bakken er intervalltrening mer effektiv på tredemølla enn ute, fordi man blant annet lettere kan forbedre løpsøkonomien (teknikken) på mølla og at det er mer skånsomt å løpe på tredemølle enn på asfalt, spesielt vinterstid (!!?? - er det forskjell på asfalten sommer og vinter...?).



- Ved å løpe på møllen får man automatisk høyere frekvens og kortere kontakttid i bakken for hvert steg, og det er svært gunstig for nettopp å løpe mer effektivt, uttaler han i reportasjen.

 For å unngå at treningsbelastningen skal bli for monoton, anbefaler Bakken å variere mye i fart.

Veldig interessant og en liten tankevekker. Jeg er imidlertid ikke opptatt av hvem som synes hva er best, men Bakken har utvilsomt mange gode poeng. Fulgte hans program før London i fjor, men fikk best resultat av å følge Grete Waitz sine program før NY og Berlin. Det er vel den subjektive følelsen som til sjuende og sist avgjør for hver enkelt, iallfall er det slik for meg. Jeg føler jeg har trent bedre når jeg har løpt ute i frisk luft, men jeg er jo ikke en så erfaren møllebruker at jeg kan være helt bastant og ikke ta imot nye impulser.




Kanskje skal jeg bevisst tenke på den høyere frekvensen og den kortere kontakttida med underlaget mens jeg løper på tredemølla neste gang (for jeg har sverget til den på de 5-6 siste intervalløktene mine), og prøve å overføre samme teknikk når jeg neste gang løper på asfalten.

- Rolig løpstrening er oftest greiest ute, men intervalltrening kan godt gjøres på tredemøllen, sier Marius Bakken til DN Aktiv. 

Godt jeg og han er enige om det første, iallfall:-)



Ellers er det jo ingen hemmelighet at journalister spisser saker som dette, og ved grundigere gjennomlesning ser jeg jo at uttalelsene er noe moderert.

For mange kan det være lettere å løpe inne - det vil si at det ikke gjelder alle.

Intervalltrening kan godt gjøres på tredemøllen - det er ikke det samme schwung over den setningen der som i den mer spissformulerte ingressen.


Hvilke erfaringer har du?





8 kommentarer:

  1. Heisann,
    Sjekk også denne artikkelen, der Ingvill Måkestad Bovim anbefaler og gir gode råd om mølletrening: http://www.dn.no/dnaktiv/article2303639.ece
    Selv løper jeg ca 1/3 av de ukentlige kilometerne på mølle. Ikke fordi det er så morsomt (for det er det ikke), men fordi det er skånsomt og derfor skadeforebyggende.

    Hilsen
    Øistein Røisland

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for opplysningen. Er fan av Måkestad, så denne artikkelen skal jeg lese grundig. Jeg løper med de letteste løpeskoene på mølla, og opplever det som helt greit. Før, da jeg brukte litt tyngre sko, samme som til mengdeturene ute, kjente jeg det mer i leggene... Men det har vel med steget og landinga på mølla å gjøre...?

      Slett
  2. Mølleløping ER kjedelig, men effektivt etter min erfaring. På høsten/vinteren løper jeg alle intervaller/progresjonsturer på mølle, dette fordi jeg synes det er lettere å kontrollere farten og steget sitter bedre (og for oss på bor på Vestlandet så er det jo en vær- og vindfaktor inne i bildet når en skal kjøre slike målrettede økter. På våren/sommeren løper jeg intervaller på fridrettsbane, blir ofte ene langsiden i medvind og den andre i motvind..) Kvaliteten på mølleøktene føles generelt bedre og gjør det lettere å oppfylle målet for økten 100%. Synes jeg da :)

    Hilsen Tonje B.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar. Jeg må nok omprioritere litt framover når det gjelder intervalløktene mine:-) Kjekt å høre. Jeg har kort vei til bane, og tenker at dette blir aktuelt når det blir litt varmere i været. Kjedelig å løpe i stiv kuling når man skal løpe fort, ja...

      Slett
  3. Er helt enig i at mølleløping er kjedelig, men synes det er lettere å holde intensiteten jevn og oppe gjennom hele økta. Selv om jeg alltid føler at jeg blir mer sliten på mølle og at dragene er mye lengre (4min føles som 6..), så er det kun der jeg klarer å yte maks. -> Makspulsen min er basert på pulsen under en intervalløkt.
    Ute så har jeg en tendens til å slappe av de midterste dragene, bare for å ha nok krefter til de siste. Dette er ikke mulig på mølle der du må holde farten for å ikke falle av. Men langtur på mølle, det tror jeg aldri kommer til å skje!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker pulsklokke med GPS når jeg løper intervaller ute, slik at jeg hele tiden ser km-tiden. Og så er jeg flink til å hvile tilstrekkelig i pausene, slik at jeg dermed klarer å opprettholde intensiteten i alle dragene. Velger også ei asfaltslette, men det er jo klart at når det blåser og er småglatt ute, så er mølla det beste alternativet. Og man får nok ei mer effektiv økt totalt sett, enig i det. På rolige langturer er halve treningsverdien å være ute i frisk luft:-) Tenk deg 2 timer på mølla....

      Slett
  4. Hei.

    Veldig flott og spennende blogg du har.
    Ja mølle vs ute løping er jo en evig diskusjon. Mølle har et par fordeler som er nevn her i tillegg får en jo ved bruk av samme mølla "testet seg" enkelt. Ved samme type økter har en god kontroll på formen. Ute, spesiellt på banen går det og greit men her spiller forholdene av og til et puss.
    Johan Kaggestad, som jeg er "fan" av poengterer viktigheten med å utvikle den anaerobe terskel når en trener for lengre konkurranser, 5km og oppover.Se hans blogg her, http://blogg.tv2.no/sporty-johan/ . Bl annet har han et par gode økter som bl annet Ingrid K. brukte når hun løp på mølla.

    Men uanset det viktigste er å trene jevnt over tid og variere både fart, underlag og sted en løper.
    Variasjon er veldig viktig. Selv om en satser på marathon er det ikke nødvendig å løpe alt på asfalt. Grusveier er et flott underlag.

    Lykke til med vårens store mål, med eller uten bruk av mølle.

    Kaggestad poengterer også lettheten med å rene arbeidsøkonomien(løpsøkonomien) på mølle.

    MVH
    Rune K. Bergjord

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Som du sikkert har skjønt, er jeg en ivrig forkjemper for å løpe ute, så sant jeg har mulighet Det er nesten bare glatt underlag og skikkelig ufysent vær som gjør at jeg trekker innendørs. Men - jeg er opptatt av effektivitet og kontrollere formen gjennom mølletester(hvor forholdene jo er like fra gang til gang. Jeg er nok for dårlig til å variere underlag, men klarer å variere intensitet/fart utendørs - løper nesten alltid samme løypa...

      Kaggestad er en klok mann, verdt å lytte til, skal sjekke ut bloggen hans. Variasjon i intervalløktene er god motivasjon, synes jeg. Faktisk har jeg tatt de siste intervalltreningene mine på tredemølla....Fartsleken tar jeg ute:-)

      Slett