mandag 3. desember 2012

Luke nummer 4

Siden jeg fremdeles er i sommermodus til tross for at minusgradene ikke vil gi seg, vil jeg i dag skrive litt om Frøylandsvatnet rundt 16. juni, et løp som er akkurat passe langt eller passe kort - alt etter som...Iallfall er det 16, 6 km langt, og det bør være en distanse som passer for de fleste. Ypperlig til å prøve å holde et hurtigere tempo enn halvmaraton, og så er det nesten fem kilometer kortere. Foregår i idylliske omgivelser, man løper først 8 km på asfalt, før man dreier inn på en grussti som er omtrent like lang. Det finnes knapt en bakke på de drøyt 16, 6 kilometrene, noe som passer meg utmerket.

Morgenidyll rundt Frøylandsvatnet i april 2012

Har deltatt to ganger, i 2011 og i år, og kunne skilte med hele sju og et halvt minutt bedre tid enn for ett år siden.

 2011 - tid 1.29

To svært fornøyde damer etter fullført 16, 6 km i 2011, Janne og meg.


2012 - tid 1.22

 
Ganske happy etter årets Frøylandsvatnet rundt, med ny pers.

Det jeg liker aller best med slike lokale løp, er entusiasmen hos arrangøren, i dette tilfellet, Lye IL. Det så ikke så godt ut med værfoholdene, men rett før start, sluttet det å regne, og grillene ble tent (det hadde de blitt gjort uansett, for det var hengt opp regnduker over dem). Gratis hamburger, pølser, brus og saft ved målgang er en liten fest i seg selv. Og det var også hjemmelaget sjokoladekake, frukt og sportsdrikke - perfekt mat etter anstrengelsen.


Løypa har jeg beskrevet mange ganger, siden jeg flere ganger velger meg samme rute på treningsturer som skal være sånn passe lange. Liker kombinasjonen av asfalt med slak nedoverbakke og grusstier der bakkene glimrer med sitt fravær. I dette løpet, som i så mange andre, måtte jeg igjen starte før alle andre fordi jeg var på jobb og skulle skrive om vinneren i etterkant. Det er på en måte ganske greit, for det tar bort litt av presset - jada, jeg starter såpass lenge før at det ikke er fare for at noen tar meg igjen. Samtidig er det litt ensomt å løpe der alene, drikkestasjonene er ikke kommet på plass og jeg har kun meg selv å stole på. I år var målet å sette ny personlig rekord, jeg tenkte i retning 1.25, og håpet på litt bedre - til slutt ble det 1.22.00 (selv om mi klokke viste 1.21.59, men arrangøren har alltid rett...) Jeg hadde masse krefter igjen den siste kilometeren og burde nok ha satt inn sluttspurten enda en kilometer tidligere. Skal huske å ikke være så «snill» med meg selv neste år.


Hvis du bor i området, det vil si i grei kjøreavstand fra Bryne, er Frøylandsvatnet absolutt et løp å anbefale. Den uformelle tonen som råder blant jærfolket, er helt unik. Man blir i godt humør av det, rett og slett. Løpet pleier å foregå helga etter Nordsjørittet, det populære sykkelrittet som går på deler av samme trasé - altså i midten av juni.

Dagens julegavetips:
Denne kjekke saken fra Nike Pro (vintergenser, fleece på innsiden)


1 kommentar: