torsdag 17. januar 2013

The golden rules - del 5

De to nest siste gyldne reglene, av Steve Smyth, hentet fra januarutgaven av «Runner´s world».

9. Sett deg mål

Det er viktig å ha et mål som gjør at du klarer å holde motivasjonen oppe. Før hjalp det meg å fortelle andre hvilken tid jeg hadde som målsetting, for å øke «driven». De siste årene har jeg hatt glede og hentet motivasjon i å gjøre det bra sammenlignet med andre på min aldre, eller  å hjelpe andre løpere. For to år siden løp jeg med noen som gjennomførte sitt første maraton, mens sist år, med litt begrenset trening, var målet å opprettholde sub 3.00.




10. Vær realistisk

Det hjelper å vite hvilken tid du er kapabel til i et maraton, og justere farten etter den. Inntil du har fått erfaring om hvordan kroppen din vil reagere etter 30 km i en konkurranse-situasjon, er det best å være på den sikre siden. Før du løper et maraton, skal du vite godt hvilken fart du kan legge deg på, basert på treningen din, andre løpsdeltakelser, eventuelle skader, værforhold, løypeprofilen og til og med alderen din.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar