tirsdag 8. januar 2013

Nike-test

Selv om jeg alltid har vært svoren tilhenger av Asics, har jeg lenge hatt lyst til å teste ut andre løpesko-merker. I fjor sommer kjøpte jeg Nike Lunareclipse 2, som jeg i utgangspunktet tenkte til fritidsbruk. Etter at jeg har hørt flere fortelle om gode erfaringer, både til trening og konkurranse (lange løp) bestemte jeg meg for å prøve den en halvlang (12 km) tur.



Løplabbets beskrivelse:

Nike Lunareclipse kom på våren 2011, og var den første mengdemodellen i Nikes nye serie av løpesko bygget på Dynamic Support-teknologien. Teknologien bryter med Nikes tidligere fokus på Nike Air. Dynamic Support har en mykere kjerne omsluttet av et hardere skall. Den myke kjernen er tykkest på skoens utside hvor de støtdempende egenskapene er viktige i isettet. Så blir den tynnere mot skoens innside. Det hardere skallet har motsatt oppbygning, det vil si at det er tynnest på skoens utside og blir hardere mot innsiden. Dette for å gi bedre stabilitet. Nikes filosofi er å lage sko som gir individuell stabilitet utfra løperens pronasjon. Jo mer du pronerer, dess stødigere blir modellen. Altså en sko som skal passe til mange. I Lunareclipse går den myke kjernen helt ut i yttersålen i forfoten for å gi optimal demping. Vekten i modellen er relativt lav, med kun 323 gram i herre og 265 gram i dame.

Min erfaring:

Føltes lettere enn Asics Kayano (det er den også, med ca 25 gram i forskjell), og jeg var godt fornøyd med dempinga, som ga god løpsfølelse i den timelange turen.  Skoen sitter godt på foten, iallfall til min (Nike har gått over til å bli smalere i lesten), og i dag, et døgn etter den 12 kilometer lange løpeturen, merker jeg ingen forskjell i forhold til Kayano, som jeg nesten alltid løper på ellers.

 Fra tirsdagens løpetur i vårvær, langs E39

Vurderer å løpe den litt mer inn i ukene framover, og kanskje teste den ut under konkurranse, i et halvmaraton. Iallfall er Nike Lunareclipse +2 et godt alternativ som mengdetreningssko.



Her kommer oppsummering fra mandagens løpeøkt, som ble omgjort til tempoøkt de siste fem kilometrene.






2 kommentarer:

  1. Hvilke sko løper du vanligvis med på halvmaraton?

    Jeg bor jo i denne skomodellen og sliter med å finne andre som jeg liker tilsvarende mye.... men jeg løper kun med dem på trening, aldri i konkurranser; da velger jeg lettere skomodeller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uups, jeg har kun løpt med Asics Kayano... Tung. Tenker å prøve denne eller Asics DS Trainer. Har brukt Asics Gel Noosa i 17 km-løp. 10 km løp har jeg Asics Tarther, de er jo fjærlette...:-)

      Slett