mandag 25. juni 2012

Jogging med barn

St. Hans var en begredelig affære på denne kanten av landet, med 10-12 grader og regn, regn, regn...
Men - jeg hadde lovet en av twinsa mine at han skulle få bli med mora på joggetur, og det løftet måtte jeg jo holde...

Med fredagens halvmaraton-distanse i beina, passet det godt med en rolig 4 km lang økt rundt Stokkelandsvatnet. Målingen med Garmin i går viste at det er nøyktig 4, 01 km rundt, og nøyaktig 470 meter opp til parkeringsplassen.

Utgangspunktet var 40 x 100 metre, som jeg nøysomt forklarte Eirik (9 år) for at han mer skulle forstå lengden. Vi tusla ned fra bilen til vatnet, og så startet jeg klokka og vi løp avgårde.

Planetstien heter deler av løypa vi løp - langs grusstien er det satt opp fine informasjonsdesker om hver planet, og det er selvsagt interessant for en 9-åring, så da måtte mor stoppe klokka et par ganger.



Og det var da vi stoppet for å lese om Pluto (etter ca. 1 km) at jeg kom på at jeg kunne jo legge inn noen mattestykker mens vi løp. Læreren (har vært lærer på ungdomstrinnet i 10 år) i meg var visst plutselig høyst levende.



Man kan nemlig finne på mye kjekt med tall relatert til en joggetur, og som for en tredjeklassing (unnskyld, kommende fjerdeklassing) er høyst overkommelig.

Her kommer noen eksempler:

1. Nå har vi løpt 16 hundremetre, og skal løpe 40. Hvor mange har vi da igjen?

2. Hvor mange må vi løpe før vi er halvveis?

3. Hvor mange km er 40 hundremetre?

4. Hvis vi bruker 6 minutter på hver km, hvor mange minutter bruker vi totalt på 4 km da?

5. Hvor mange hundremetre har vi igjen når vi har løpt 27 av dem?

6. Hvis du bruker 15 sekunder på å løpe 50 meter, hvor mange sekunder bruker du da på å løpe 100 meter?

Dette er bare noen jeg tok der og da, men jeg skal tenke ut noen flere tekststykker i matte til neste gang. For det blir garantert en neste gang. Det var ingen problem å løpe sammenhengende 4,47 km, for vi stoppet ikke da vi var rundt vatnet - turen gikk helt til bilen igjen, og sluttida 27.23 er ingenting å gremmes av...



8 kommentarer:

  1. Jeg ma ogsa angasjere barna i trening na nar det er ferie og darlig vaer. Men jeg pleier a fa folge pa sykkel. Sist lop jeg 22 km mens Kasper sykla med 2 vannflasker. Han stoppet hele tiden litt for meg og var klar med vannet. Det gikk kjempegreit bortsett fra at jeg ble slitten av alt prate hans. Han klarer ikke a holde stille i fem min. Provde a fa ham til a sykle mer i forveien for a nyte stillheten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha-ha. Min Eirik er også av den pratsomme sorten, han tiet ikke stilt ett eneste sekund.. Må le. Kjekt å engasjere barna, ja. Vil tro at det smitter over. Jeg hadde en løpeglad mor og far i oppveksten, så det er nok ikke helt tilfeldig at jeg liker å være i aktivitet. Far holdt alltid på med å beregne avstander, så jeg har alltid hatt kontroll på mål:-)

      Slett
  2. Å løpe med ungene er fantastisk. Mine to eldste, er skikkelige slitere begge to. De er fortsatt såpass unge at vi "lekeløper", men jeg nyter løpegleden deres. Så morsomt at dere løser matteoppgaver mens dere løper. Jeg har nemlig også jobba som lærer, og ser at alternative læringsarenaer er sterkt undervurdert. Sprek mamma du er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er supert, iallfall når der er så ivrige:-) Tenker med gru tilbake på 10 år som lærer, og hadde da alltid to-tre klasser i kroppsøving. Guri, som jeg maste på de fotballgutta (og mange jenter også) for å få dem til å løpe tre runder rundt et lite tjern, totalt 1,8 km, og endatil forstod de ikke hvorfor de ikke fikk sekser i gym....

      Slett
  3. jeg løper gjerne med barn - både eget og kidza på jobb! nå har jeg jo kvitta meg med jobb-kidza, men jeg skal jaggu dra med mini igjen snart. og regne matte! mattelæreren i meg elsket dette - matteredaktøren også :) heia trude!

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, jeg er jo ingen mattefrøken, men dog...:-) Slik har jeg hatt det med min far opp gjennom årene, han ga meg alltid lignende oppgaver (han er mitt store pedagogiske forbilde). Matteredaktør! Jeg er spent, lurer fælt på hva det er du skal gjøre nå, får ikke svart deg på bloggen din (har du svarfelt?)

      Slett
  4. Morsomt med både trening og matte samtidig! Spør ofte barna jeg har på kurs om hvor langt de har svømt når de har svømt 8 lengder a la 25 meter basseng. De blir alltid stolt når de klarer å regne ut riktig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig! Barn er så engasjerte, og det må vi utnytte..:-) Er du svømmeinstruktør, altså? Spennende!

      Slett