tirsdag 6. november 2012

Undheim 6-timers

Ultraløpdebuten min nærmer seg med stormskritt. I dag er det fem dager til jeg i (foreløpig værvarsel) regn og vind skal løpe i seks timer uten stans. Satser på at det ikke blir noen stopp, med unntak av eventuelt skoskifte eller jeg må ha på tørre klær.

I Norges maratonbygd nummer én, Undheim, som ligger ei drøy mil utenfor Bryen på Jæren. Der skal noen av landets beste ultraløpere konkurrere, og en av dem som på hjemmebane kan sette ny norgesrekord (dersom forholdene tilsier det, altså uten mye vind) er Jarle Risa. Han løp på 2.24 i årets Berlin maraton, og deltok også i VM i 100 km i april i år, der han ble nummer 14, med tiden 7.01.



Det som er litt artig med søndagens ultraløp, er at løypa, som er to kilometer lang, går i ei sløyfe og at man derfor annenhver kilometer løper forbi «depotet» der jeg regner med det står masse energidrikke og litt å bite i. Undheim 6-timers ultraløp blir i år arrangert for tredje gang, og det er i skrivende stund 36 påmeldte, hvorav 10 kvinner - knallbra.

Har bestemt meg for å løpe i mitt tempo, ikke la meg friste til å dra på fra start  - seks timer er virkelig lenge. Kanskje er min fordel, i forhold til de som løper maraton på under 3.30, er utholdenheten. Jeg er ikke blant de raskeste, men har blitt mentalt sterkere det siste året, og ikke hvis det ikke inntreffer noe spesielt, kommer jeg aldri til å bryte.


Blir dette noe å skrive om etterpå, mon tro...



Run long, stay strong

14 kommentarer:

  1. Lykke til Trude. Du er tøff. 6 timer og rundt og rundt... Ja da må man ha mental styrke

    SvarSlett
  2. Heia heia - du får si og gjøre som pippi langstrømpe: "dette har jeg ikke prøvd før, så da klarer jeg det sikkert fint" !! Og bestem deg for at det blir en positiv opplevelse, selvom det nok blit litt tungt en gang eller to - tenk så stolt du kan være når du klarer det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal huske det, Marianne. Har bestemt meg for å kjøre mitt eget løp, ikke la meg distrahere av andre kvinner som løper lett forbi. Fordelen min er at jeg nok har evne til å stenge ting ute og at jeg tross alt har løpt i 4 timer og 20 minutter sammenhengende før uten stopp. Jeg er nok ikke blant de raskeste av deltakerne, men håper den mentales styrken gjør seg gjeldende.

      Slett
  3. Jeg ble kjempe inspirert av deg og bloggen din og medte meg på oslo halvmaraton til neste år, men hvordan vet du når det er påmelding i andre land?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, virkelig kjekt å høre at du ble inspirert. Det er egentlig bare å søke rundt etter halvmaraton utenlands. Vet at det er halvmaraton i Berlin i juni, i Gøteborg i mai, København i august, Amsterdam i oktober, Dubai i januar, utenfor London i mars.. Det er bare et lite fåtall av de løp som eksisterer. Google rundt:-) og masse lykke til med opptreningen til Oslo halvmaraton - innrømmer at det er fristende selv å delta der, siden jeg skal løpe hel i november.

      Slett
  4. Svar
    1. Takk, takk. Er spent, men innstilt på å holde ut i samtlige seks timer:-)

      Slett
  5. Masse masse lykke til på søndag, Trude! Jeg heier på deg :D
    Kanskje jeg tar turen oppom i løpet av løpet(hihi). Det skulle starte kl.9?

    SvarSlett
  6. Ja, det starter klokka 9 og avsluttes klokka 15. Tror det er lurest å komme et stykke ut i løpet, dvs når det gjenstår halvannen time eller mindre...

    SvarSlett
  7. Har vært og sett før, og det er kjekkest mot slutten:-)

    SvarSlett
  8. Såå gøy med ultraløp! Jeg har så lyst til å prøve en 6-timers en gang. Løp jo maraton på like under 5 timer, så en time til eller fra går vel alltids greit! Lykke til!!=)

    SvarSlett
  9. Dette så ut som et morsomt løp. Jeg har løpt et halvt års tid og trenger en utfordring å trene mot. Vet du noe om det blir noe av løpet i år`(2014) også? (Informasjonen på sidene fra idrettslaget stammer fra 2012...)

    SvarSlett