fredag 30. november 2012

Luke nummer 1

Bak luke nummer 1 i min bloggkalender, skjuler det seg en treningstur fra lørdag 18. februar.

Den gikk rundt Stokkavatnet (sprang det lengste strekket fra parkeringsplassen begge veier) og Hålandsvatnet i Stavanger.


Grunnen til at jeg husker denne treningsturen, var all gruingen i forkant. Jeg og løpevenninne Janne hadde bestemt oss for halvmaraton-distanse, og det skulle gå unna på mindre enn to timer. Da jeg stod opp den lørdagsmorgenen, hadde jeg, etter å ha kastet et blikk ut vinudet, mest lyst til å kaste meg over telefonen, sende en melding og avlyse hele greia. Det blåste som det bare kan gjøre på Vestlandet i midten av februar, og det regnet, eller rettere sagt, høljet - vannrett. Temperaturen var på noen få plussgrader og løypa vi hadde staket ut, var ikke av den enkleste sorten.

Men - jeg stod opp, spiste godt, kledde meg etter forholdene, helte sportsdrikke i flaskebeltet og kjørte avgårde for å treffe Janne (som senere innrømmet at hun hadde hatt de samme tankene..).

De første kilometrene gikk greit unna, vi lå godt under 6.00 i snitt per km, og det måtte vi også med tanke på målsettingen. Praten, som vanligvis pleier å gå livlig, glimret med sitt fravær - iallfall i perioder. Vi hadde mer enn nok med å trosse regnet og komme oss framover på grunn av den sterke vinden.

Opp og ned, ned og opp. Grusstiene føltes tunge, og det var ikke så mye tegn til opplett i været heller.
Vi kom halvveis, ferdig med de verste bakkene, og hadde ei langside med ikke fullt så mye motvind foran oss. Minuttene tikket av gårde og killometre ble unnagjort. Da vi nærmet oss parkeringsplassen, manglet vi fremdeles noen hundre meter på å nå 21.1 km, så vi løp som noen «galne» fram og tilbake på en asfaltsti i nærheten av bilene.

Klokka stoppet på 1.58.40. Glemt var regnet, glemt var vinden. Igjen stod gleden og vissheten om at det nesten var en hel lørdag igjen.

Det er denne turen jeg maner fram når motivasjonen ikke er på topp. Den følelsen når man er ferdig - ingenting er bedre.

Ganske fornøyde etter 21.1 tilbakelagte kilometre i ruskete vestlandsvær.


Dagens gavetips:

Nike treningsstrømper i feminine farger.

2 kommentarer:

  1. Tror dette må være en av mine favorittjulekalendere i år :D Du skriver om akkurat det som interesserer meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre - får prøve å holde koken framover også, da:-)

      Slett