torsdag 15. januar 2015

Å trene riktig

«Det handler ikke om å trene hardt, men riktig»

Ordene tilhører Wilson Kipsang, verdens beste maratonløper (selv om han har uteblitt til en dopingtest... Fant ikke artikler som bekrefter om han er tatt for doping), som kommer med følgende råd som stod på trykk i Dagens Næringsliv i fjor høst.

Jeg har vært et rotehue hva trening og struktur angår, jeg ha «lullet» av gårde altfor ofte uten mål og mening, og det har vært smutthull i en travel hverdag som har bestemt treningsøktene mine. Jeg har nå muligheten til å bestemme over min egen tid annenhver uke, og den uka skal nyttes til å bli mer strukturert. Den andre uka blir det nok mer som det har vært, at tilfeldighetene rår. Likevel er målet å få til to planlagte økter med kvalitet.

I to uker har jeg trent på tirsdager med Undheim IL, og det er uten tvil kvalitet på økta. Får jeg ikke framgang hvis jeg fortsetter med den gjengen, får jeg det aldri.

En liten motivasjonboost er dette ukesoppsettet fra Kipsang. Så kan jeg prøve å følge det sånn 80%. Da blir jeg fornøyd.



Prøvde nettopp 8x1000 meter, og når man løper alle dragene under 4.30, vet man at man har tatt i - det er på dette nivået jeg ligger nå. Det var beinhardt, men verdt slitet etterpå. Garantert.

Og en gang til, denne gang er det min «partner in crime», min far, som holder fram de gode rådene. Min beste støttespiller, i tillegg til mine gode løpevenninner.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar