mandag 6. januar 2014

Bakkeintervaller

Etter å ha ligget litt brakk med bakkeintervaller (har ikke tatt pause fra vanlig intervalltrening), er jeg nå i gang med dette igjen. Tidligere har jeg variert mellom fire ulike typer bakker, med ulike lengder og stigning. Antall drag har blitt tilpasset lengde og vanskelighetsgrad.



Eksempel:

1. 600 meter bratt stigning, da bruker jeg omtrent 4 minutter fra bunn til topp, og kjører 5 drag. Restitusjon er først gange i ett minutt og så rolig nedoverjogg.

2. 500 meter litt mindre bratt stigning, bruker litt over 3 minutter opp og kjører 5 drag, samme restitusjon som over.

3. 300 meter moderat stigning, kjører mer tempo enn i de to andre, og bruker halvannet minutt fra bunn til topp. På denne (som Henrik Ingebrigtsen ofte bruker) løper jeg 10 drag. Går i 30 sekunder og jogger rolig ned resten av bakken som restitusjon.

4. 120 meter bratt bakke, her er det full fart fra bunn til topp, og så rolig jogg i ei kort eller lang sløyfe (400 eller 700 meter) før det er på an igjen. 10 drag.



Søndag ble det alternativ 4 på meg og Oddveig i Sandtangen på Bryne. For tida er grusstiene veldig myke og gode, så det er gunstig underlag. Kanskje hadde vi litt kortere oppvarming enn jeg er vant med (1 km, har iallfall minst 2 km ellers), men vi var nok litt ivrige etter å komme i gang.



Det som er fint med 10 spurter i bratt bakke med påfølgende rolig og lang restitusjon (vi jogger hele tida), er at du er helt uthvilt foran hvert eneste drag og det siste går like kjapt som det første, som jo er poenget. Tror begge kjente at det røynet på da det gjenstod to-tre drag, men vi holdt tempoet oppe og fikk samtidig bokført nesten ei mil på under en time. Effektiv og ikke minst, veldig gøy treningsøkt, der du sjelden ser på klokka og lurer på når du er ferdig...:-)


Fredag kjørte vi ei tempoøkt på litt over 8 km samme sted. Plutselig bare føyk vi avgårde, i skikkelig surt, jærsk vintervær. Men det gjør veldig godt etterpå.

Sist uke endte jeg på 46, 6 km, den første uka på lenge som er under 50 tilbakelagte kilometre, men det er ingen krise.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar