tirsdag 18. juni 2013

BDO-mila

I går stilte jeg og to stk slitne legger, på startstreken i BDO-mila i Gjesdal, ti minutters kjøretur unna. Jeg visste egentlig lite om løypa, men antok at den var rimelig flat og at det derfor ville gå helt greit å gjennomføre 10 km på godt under 50 minutter.

BDO-mila arrangeres flere steder i landet, og er et samarbeid mellom Skilandslaget og lokale friidrettsklubber. Derfor er det også flere mer eller mindre kjente langrennsløpere som stiller til start på de ulike arrangementene.

Jeg klarte ikke helt å finne ut hvem av våre etablerte eller kommende skistjerner som var til stede på Ålgård i går, men èn mann dro jeg iallfall kjensel på; Vebjørn Rodal, olympisk mester på 800 meter fra 1996. Kom i prat med han etter løpet, og da ble iPhonen trukket opp av lomma...:-)


Rodal "nøyde" seg med 7 km denne gang, da det var to muligheter for deltakerne; enten mila, som ikke var ei mil, men 9.2 km, eller de 7 kilometrene som gikk fra Ålgård skole og rundt Edlandsvatnet.

Som nevnt, tunge bein etter lørdagens løp, jeg åpnet helt greit på 4.35, og tenkte at jeg skulle holde omtrent samme km-fart til mål. Den gang ei - løypa var alt annet enn flat. Etter en kilometer begynte bakkene, og de var det en del av de første 5 kilometrene. De to neste var flate, før det bar oppover igjen, deretter litt ned og så opp igjen. Jeg er ingen bakketilhenger og kjente at motivasjonen sank litt, i takt med km-tida, som raste oppover i motbakkene.

 I en av motbakkene (Foto: Kalle Sim)

Lå bak et par løpere som jeg tenkte jeg hadde full kontroll på, og som jeg skulle spurte fra den siste kilometeren. Overraskelsen var derfor stor da pulsklokka viste 9 km, og vaktene sa det var 200 meter igjen til mål..?!!

Da nyttet det ikke med sluttspurt. Jeg løp over målstreken på 44.50 (9,2 km) med gjennomsnittsfart på 4.52.

Ei helt grei treningsøkt, og selv om jeg var litt skuffa da jeg så på tida, er jeg glad for at jeg stilte til start. Det er alltid kjekt å være med på løp, og ekstra kjekt når rammene rundt er så fine. Flott vær, mye folk og liv og røre underveis i løypa.

Og her har jeg fått øye på fotografen, så da måtte jo smilet dras fram...

 Foto: Kalle Sim


HER kan du lese mer om mandagens løp, og HER kan du se flere bilder fra løpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar