mandag 5. august 2013

Ei dårlig treningsuke

Uka som gikk går inn i historien som den dårligste jeg kan huske. Ikke uka etter et maraton har jeg løpt så lite som sist uke, det føles iallfall slik. 28,2 skarve kilometre ble bokført, og ikke etter planen i det hele tatt. Årsak: Altfor mye jobbing, samt at det lynet og tordnet noe alldeles forferdelig de to-tre timene jeg hadde sett for meg å skvise inn et par løpeturer i helga.



Men - det kan bare gå én vei. Fortsetter med friskt mot, vel vitende om at neste maraton er 12 uker unna. Det er tilstrekkelig lang tid, og bare jeg er standhaftig og gjennomfører de planlagte langturene hver uke, tror jeg at jeg er godt nok forberedt i begynnelsen av november.


Er imidlertid i stadige diskusjoner med meg selv om hvorvidt jeg skal prioritere to eller tre ukentlige intervalløkter. Kyndige folk jeg har har pratet med, fraråder for tøff bakketrening, fordi det fører til for mye syreopphoping og at jeg dermed mister mye av effekten i forhold til å prestere bedre på de lengste løpene. Mulig jeg alternererer bakkeintervallene etter Stavanger halvmaraton om fire uker. Har veldig lyst til å gjøre det bra der. Eventuelt fikk jeg råd om å kjøre i bakker, men ikke fullt så bratte som de jeg har løpt i, men lengre og flatere, for å få god fart inn i bakken og holde på farten et par hundre meter etter å ha passert toppen. Stopper man bom opp etter 500-600 bratt stigning, er stive lår nesten umulig å unngå. Noe å tenke på har jeg iallfall fått...




Enn så lenge. Uka som følger blir slik:

Dag 1: Rolig 12-14 km
Dag 2: Bakkeintervall, 500 meterx5
Dag 3: Kortintervaller
Dag 4: Langintervaller
Dag 5: Rolig langtur

NB! Hviledag mellom intervalløktene.


2 kommentarer:

  1. Kjempe artig og inspirerende å følge med på bloggen din. Hvordan ligger du an i forhold til langturene dine fram mot maraton. Øker du lengden hver uke? Hvor skal du løpe?
    Linda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Linda. Jeg skal forhåpentligvis løpe i NY i november, det er iallfall planen:-) Jeg ligger greit an i forhold til langturer, nå er bøygen å gjøre disse lengre enn 16-18 km. Må opp i ukentlige løpeturer på 20-25 km i ukene framover, men en travel hverdag setter av og til begrensninger, selv om det er et litt dårlig argument. Jeg løper som regel mellom 50-60 km i uka, som regel aldri under 50 (bortsette fra den dårlige sisteuka...) Kom meg ut på en fin og rask 14 km tur i går, mandag.

      Slett