mandag 12. mars 2012

Er jeg en stor egoist?

Sist fredag ble jeg oppringt av en journalist i Bergens Tidende som ville prate med meg om trening, hvilke mål jeg har med den, samt litt om treningshistorikken min. Han trengte noen som trente noen timer løping i uka til denne artikkelen, som også omfatter to andre damer; ei som har ski som sin "idrett" og ei som sykler.

Jeg pratet lenge og vel, og for tre dager siden kom saken på trykk i BT, samt at den kan leses på alle de fem avisene i Media Norge, sine nettsider.

Oppslag i BT-sporten, fredag 9. mars


I forhold til de andre to som ble omtalt, trener jeg litt over halvparten så mye, kanskje også bare halvparten. Rett og slett befriende å lese, for jeg føler stadig jeg må forsvare hvorfor jeg bruker så mange timer i uka på å løpe.

Hvem bestemmer hvor grensa går? Jeg får ofte høre at jeg sikkert ikke følger opp guttene mine, at jeg aldri får tid til noe annet, og har på følelsen av at mange tror at det eneste jeg gjør er å løpe.



Feil - jeg er hjemme kl 15.30 hver dag, gjør lekser, lager middag, er fotballtrener på fjerde året for de to 9-åringene mine, og legger dem seks av sju kvelder i uka. Min ene time, av og til halvannen og to timer på asfalten fem-seks dager ukentlig, gjør meg faktisk til ei bedre mor - ei mor som opparbeider seg større tålmodighet og som har overskudd også til andre ting.

Egoist og selvopptatt er det nok også mange som tenker at jeg er. Folk som faktisk ikke aner noe om min hverdag og hvordan denne organiseres. Ser lett at det kan virke flåsete å si at de som ikke klarer å rydde plass til 8-10 timer trening hver uke har et organisatorisk problem, men jeg mener det. Virkelig.



Regnestykket er nokså enkelt. Jeg er våken 16 timer i døgnet x 7 = 112 timer. Av disse timene er jeg i snitt 37 timer på jobb. Det betyr at jeg har 75 timer til rådighet - timer som er fritiden min. Javel, så går kanskje 8-10 timer til trening, men det er 13, 3%. igjen betyr det at 86,7% av fritiden min brukes på andre ting. Jeg er også "heldig" som har kort vei til jobb, 20 minutter i bil hver vei, og utover våren har jeg planer om en langtur på beina enten til eller fra jobb, som gir 1t 20 min "gratis" trening enten morgen eller ettermiddag. Dessuten begynner guttene å vokse til, og da kan ofte løpeturene legges til tidlig ettermiddag. Praktisk for alle parter.

Er det egoistisk? I mine øyne et klart nei.

Gutta har vært med mor på løpetur. Bildet er tatt i fjor høst.

14 kommentarer:

  1. Synes det du gjør er imponerende. Et godt forbilde! :) Skjønne gutter du har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kamilla: Takk for det, Kamilla. Jeg synes det er viktig å vise guttene at det er bra å være i aktivitet. De er vant til at mor løper:-)

      Slett
  2. Det spørs hvor man tar de timene til trening fra. Jeg løper der andre ser dumt på TV, eller shopper. Jeg har ikke dårlig samvitighet for det. Og det er sant det du sier at det gjør deg til en bedre mor. Folk som kritiserer har nok dårlig sammvitighet selv

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok i samme båt som deg. Prioriterer bort tv, blant annet. Ser man 4-5 fotballkamper i uka, er det 7-8 timer... Jeg skulker ikke unna guttenes aktiviteter, og har kanskje ikke det skyhøye kravet til et "perfekt" hjem, som mange andre har...

      Slett
  3. at guttene har en mamma med masse energi og overskudd og en mamma som de ser at er aktiv og elsker det er utelukkende positivt! og 13,3% av fritiden din brukt på deg selv er deg vel unt. stå på! jeg heier på mammaer som tar seg tid til å pleie seg selv jeg :)

    SvarSlett
  4. Ingen som har tv-titting eller shopping som hovedinteresse må forsvare dette, så hvorfor skulle du måtte forsvare din hobby?? Uforståelig ;-)

    jeg har aldri helt forstått hvorfor mange sier de har dårlig samvittighet fordi de trener.... jeg mener nemlig at dårlig samvittighet oppstår når man beveger seg utover grensene for hva familien kan tåle, om du skjønner. Jeg har aldri dårlig samvittighet når jeg trener fordi jeg anser mitt fravær disse timene som minimalt belastende for familien, og dermed er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet... Det jeg derimot har er savn, jeg slite med å komme meg ut fordi jeg savner gutta mine når jeg er borte fra dem ;-) Dermed trener jeg helst når lillegutt sover, er på besøk eller opptatt med andre ting. Og jeg tror samtlige forsøker å legge treningen til tider på døgnet hvor det er til minst belastning for øvrig familie osv. Og da snakker vi ikke ego. Ego er når du driter i alle andre og kjøre solo.... nei, stol på deg selv du! ;-) Så lenge du og dine er fornøyde og har nok tid til hverandre så drit i hva alle andre mener! Det mener nå jeg da ;-) Ha en fin kveld!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for den, Silja:-) Jeg er enig i det du skriver. Stort sett prøver jeg å få til å trene uten at det går ut over guttene, men det er ikke alltid jeg klarer det. Har ikke dårlig samvittighet, fordi jeg ellers er heldig og har en nokså fleksibel jobb der jeg kommer nokså tidlig hjem, og også har turnusfri i ukedagene.

      Slett
  5. Enig med Silja!
    Det handler om prioriteringer, selv om det høres ut som en klisjè. Man får stort sett tid til det man vil, men da må man planlegge og strukturere hverdagen.
    Ikke hør på andre, vi lever alle våre liv så godt vi kan og etter beste evne. Du er et godt forbilde for gutta dine, og dessuten for mange foreldre som sliter med dørterskelmila.

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte bare blåse ut litt:-) Nei, men må ikke forsvare at man trener, men for mange er det vanskelig å skjønne at enkelte ønsker å prioritere fritida til for eksempel å løpe....

      Slett
  6. Du er et sunt forbilde for guttene dine!!! Det er fort gjort å synke ned i sofaen å se tv de timene istedenfor. Tror nok du er i bedre humør og har mer overskudd til barna når du får holdt treningen ved like. Stå på Trude. hilsen Jorun K Johansen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jorun; tirsdag kl 21.45-22.35 er min tv-dag, hihi. Men ble en 11 km-tur nå nettopp. Håper du fortsatt er i god "drive" med treninga di:-) Snart er det vår, håper å se deg rundt Stokki snart:-)

      Slett
  7. Oj, var det deg i avisen?? Jeg leste artikkelen om deg og de to andre damene med beundring og tenkte "slik vil jeg bli når jeg blir "voksen". Tenk å være så disiplinert at man får tid til 8-10 timer trening i tillegg til full jobb + barn! Jeg selv trener i snitt 8 timer per uke, er travel student med deltidsjobb, men har jo ingen unger eller hus som skal vaskes. All ære til deg=D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nok meg, ja. Men sammenlignet med de to andre "maskinene" er jeg bare for småjente å regne... Jeg er journalist selv og det var en tidligere kollega som hadde tipset journalisten i BT....Så slik havnet jeg der:-)

      Slett
  8. "Den som ikke har tid til trening, må før eller siden sette av tid til sykdom". Så nei, du er IKKE egoist! ;) Din trening gagner alle rundt deg!

    SvarSlett