torsdag 15. mars 2012

Fartsblinde intervaller

Skulle i utgangspunktet på intervalltrening med Undheim-gjengen i dag, men måtte prioritere bort 25 minutters kjøring hver vei på grunn av manglende barnevakt. Så da ble det til at jeg la ut på egen hånd, for i dag skulle det løpes tempo med lette sko.

Klar for intervalløkt alene.

Etter møte og god samtale med en maratonveteran med 215 maraton på samvittigheten (ja, du leste riktig!) på Bryne tidligere i dag, ble jeg inspirert til å prøve 8x3 minutter. Og slik ble det. Varmet sånn tålig greit opp med tre kilometer på drøye kvarteret, og så var det bare å øke farten. Uvant å løpe på lettvektere, men fartsfølelsen kom etter hvert. Jeg trenger nesten alltid 20 minutter på å få i gang maskineriet, enten det gjelder trening eller konkurranse. Lå for det meste rundt 4.30 på intervallene og roet helt ned i de to pauseminuttene.

 Halvvårlig stemning i Sandtangen på Bryne i formiddag - fine joggeløyper.

Det rare er at når man roer ned tempoet for å hente seg inn i pausen, så føles det som man løper utrolig sakte. En titt på klokka viste at farten aldri kom over 5.15 per km i pausene. Og likevel føltes det som om jeg knapt beveget meg framover. Fartsblind i positiv forstand, med andre ord:-)



 Brukte de tre første km til oppvarming i moderat tempo, før 8x3 min intervall. Snittfarten trekkes noe ned 
på grunn av roligere pauser og nedtrapping.


At våren har gjort sitt inntog (iallfall nesten) bidro til ei trivelig økt i eget selskap, kun med følge av god musikk på øret. Ny sang for dagen; Vinnis versjon av «God morgen, Norge». Den funket bra og gikk på repeat noen ganger.


Livestrong-kolleksjonen fra Nike byr på mye kjekt treningstøy. Har litt dilla på lilla.




4 kommentarer:

  1. Du er så flink! Og rask! :D Inspirerende! Håper du får en fin fredag, og en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:-) intervallene har i stor grad bidratt til å senke gjennomsnittstidene per km. Bra effekt, har kjørt to ganger i uka siden 1. januar, og nå er jeg tilbake til en ukentlig intervalløkt. God helg til deg også - blir langtur på meg (34 km)

      Slett
  2. Super økt - alltid ekstra imponerende når de kjøres på egenhånd uten andre til å pushe/dra. (c:

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker disse intervall-øktene:-) løper mye alene, har alltid gjort det, og misunner dere i Oslo-området som nærmest kan velge og vrake i løpegrupper (har iallfall inntrykk av det). Har fått nyss i at det samles en gruppe menn som løper 25-30 km i Sandnes hver søndag kveld i vårhalvåret, og ryktene sier en km-tid på 5.15-5.30, så da bør det vel gå....

      Slett