onsdag 7. mars 2012

Ildsjeler

Hva skulle man gjort uten ildsjelene? De som stiller opp år etter år uansett. Som får hjulene i et idrettslag til å gå rundt sånn helt i det stille. Som sjelden tar ære for vel utført arbeid, men som likevel aldri går lei.

Jeg slutter aldri å la meg imponere, og på Jæren rår ei sjelden dugnadsånd, enten det gjelder å bygge nye idrettshaller eller å stille opp som tidtaker på et arrangement som knapt runder 20 deltakere. Og engasjementet som ligger tykt utenpå er ikke til annet enn å bli glad av.

Dagens dugnadshyllest går til ekteparet Refsnes på Orre, som til helgen stiller opp for 33. gang, henholdvis som arrangmentansvarlig og den som sørger for at løperne får i seg noe varmt å drikke etter ti kilometer på beina. Orremila arrangeres bare for andre gang, men er en fornyet utgave av Ergavatnet rundt (13,2 km) og herr og fru Refsnes har vært med fra starten. Det står det utvilsomt respekt av.




Det er en egen sjarm ved å være med på konkurranser der ingenting er digitalisert. Der resultatlistene først blir skrevet for hånd, før de printes ut på en skriver og kanskje publiseres på idrettslagets nettside. Et arrangement hvor du betaler startkontigenten kontant idet du skriver navn og fødelsår på en liten lapp - det er unektelig noe koselig og trivelig over slikt synes jeg.

Tre dager igjen til årets tredje konkurranse, og jeg gleder meg allerede til den varme havresuppa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar