fredag 23. mars 2012

Morgenstund

... har egentlig gull i munn, men det ble ikke riktig helt slik for mitt vedkommende da jeg la avgårde med joggesko på beina på vei til jobben på Bryne 16, 5 km unna.

Å stå opp klokka 06.10 har aldri vært  min sterkeste side, men jeg hadde bestemt meg for ikke å diskutere med meg selv da klokka ringte, og med treningstøyet lagt fram kvelden i forveien, var det ingen unnskyldinger for å velge bilen. Fem-seks plussgrader og litt tåke, men vindstille fristet jo også, på en måte.

 Ikke helt lyst enda når klokka er i ferd med å passere sju om morgenen.

Vel ute av døra like over halv sju, uten å ha spist frokost, ei heller inntatt noen form for væske, startet ferden fra Sandnes til Bryne.

Hadde bestemt meg for å ligge rundt 5.30 i snitt per kilometer, for å ta det som en "rolig" tur, og det var nok fornuftig. Fasiten ble 5.23 tilslutt, etter noen særdeles tunge siste 1000 metre.



Traséen er det ingenting å utsette på, iallfall ikke de siste åtte kilometrene. De åtte første går på asfalt, og har et par lange. gørre strekk. Jeg har erfart at det er svært få som sykler til jobb før klokka bikker sju.

Etter snaut tre kvarters løping, svingte jeg av for å løpe på grusstien av idylliske Frøylandsvatnet. Ja, for med tåka omtrent ned til vannoverflaten, hersket det trolsk stemning på Jæren denne fredagsmorgenen.

Idyll langs Frøylandsvatnet.

Da det gjenstod tre kilometer, var det alt annet en friske fraspark i grusen. Skrittene kjentes tyngre og tyngre, og det siste kvarteret ble gjennomført bare på pur vilje.  Aldri tidligere har jeg kjent tendenser til stive lår og legger etter 12-14 km, men regner med at årsaken er manglende mat- og væskeinntak i forkant.  For uten mat og drikke, duger som kjent, helten ikke.

 Fortsatt rundt Frøylandsvatnet, 6 km igjen.

Etter 16,23 km dukket det opp et konditori, og med Visa-kortet i baklommen på tightsen, ble det både boller og kald eplejuice. De resterende 200 metrene til kontoret ble gjennomført i gå-sakte-tempo. 
  
Seende ut som en pandabjørn i ansiktet, fordi (den nye, dyre) mascaren hadde rent nedover kinnene, måtte jeg bare løpe opp trappene for å rekke morgenmøtet. Dusjen måtte vente en time. Men - arbeidsdagen ble bra den, for man kan ikke klage over korrekturlesing av et magasin jeg har vært sterkt involvert i de siste ukene og som skal utgis første uka etter påske:


 En liten teaser av dagens arbeid.

Ha en fin treningshelg!

2 kommentarer:

  1. Thi hi, mascara har man tid til, men ikke verken vått eller tørt ;-D

    Jeg har løpt en del til og fra jobb, men min tur en "bare" 12 km. Om morgenen er det enten-eller. enten så er det pyton, eller så går det over all forventning. Sikkert litt avhengog av hva jeg gjorde kvelden før. Ikke så lurt med løpetur kl. 0700, når spinningøkta kvelden før ble avslutta kl 21.

    Men man får så mye cred av kollegaene fr å løpe til jobb, at det er verdt det, uansett!

    SvarSlett
  2. Herlig å løpe til jobb! Har 18 km til skole, har veldig lyst til å begynne å løpe hjem fra skolen! Til skolen blir litt vanskelig da vi ikke har dusj der, av hensyn til mine medstudenter, hehe=)

    SvarSlett