onsdag 21. mars 2012

Jeg har en plan

Solen skinner over London Bridge. Fuglene synger nede på Trafalgar Square. Det er på tide, på tide, på tide, på tide, på tide, på tide å telle ned til vårens vakreste eventyr.

32 dager før jeg står på startstreken i London Marathon, har jeg en plan. En plan jeg har tro på skal funke.

 Viktig å ha mål å strekke seg etter. (Foto: Lars Kristian Aalgaard)

La ut på 10 km i ettermiddag, med mål om å fullføre med 30-40 sekunder kjappere gjennomsnittstid enn jeg må ha for å løpe 42, 2 km på under fire timer om fire og en halv uke. Har nemlig tro på at to kjappe 10-12 kilometers-turer ukentlig de tre neste ukene gjør at jeg for alvor får farten inn i beina og at jeg da vil oppleve at 5.38 per km er overkommelig når jeg løper avgårde den 22. april.

 Bilde tatt rundt Stokkelandsvatnet på vårparten i fjor. Løper ofte i disse traktene.

Som på hver treningstur og i hver konkurranse jeg har deltatt i, trenger beina mine 4-5 km på å komme i gang, og kilometertida viste ikke allverden de første 20 minuttene. Fikk imidlertid opp tempoet på siste halvdel av økta og var i god "drive" da pulsklokka peip for 10 km. Sluttid: 49.54, ei snittid på like under 5.00 og godt innenfor strategien. 38 sekunder i snitt bedre, faktisk.

Fortsatt Stokkelandsvatnet, som er 4 km å løpe rundt.

Og det er når man løper mila på under 50 minutter på ei helt vanlig treningsøkt en hvilken som helst ettermiddag i ei hvilken som helst uke, man innser at alle timene med intervaller, korte, halvlange og lange turer, har gitt resultater. Ingen supertid, men ei fin-fin treningstid.




 Ferskt bilde fra i ettermiddag. Tok en tur i Sandnes idrettspark med gutta etter løpeturen.






8 kommentarer:

  1. Klabbers! ;-) Min kjære har kjørt raske 10km økter hver uke i 4,5mnd nå og han har da ligget på en km-snittfart som tilsier 10-12sek raskere enn hva han har tenkt i forhold til maraton i Rotterdam...

    Jeg synes planen din virker veldig solid og bra!! Har stor tro på at dette er en god strategi! Lykke til ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Silja. Jeg trener jo mye etter eget hode, fordi jeg kjenner kroppen min så godt og vet hvilke forutsetninger jeg har (og ikke har), altså hva som er realistisk. Kjekt å høre at jeg ikke er alene om akkurat denne løsningen:-)

      Slett
  2. imponert - når på døgnet trener du?
    @ytterski

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt etter som... I dag hadde jeg turnusfri, så da ble det tidlig ettermiddag. Har en turnusfri dag hver uke, så vanligvis utnytter jeg den tiden og får trent enda tidligere, iallfall før kl 12. Ellers blir det mye i 17-18-tiden jeg kommer meg ut (av og til etter kl 19.30, spørs hva guttene mine er ute på), og i helgene er det stort sett lørdag formiddag. Har planer om å løpe til jobb hver fredag, med ilddåp om to dager, men jeg er absolutt ingen morgenfugl.. Ser likevel at det er praktisk, for å få mer "fri" om ettermiddagen....

      Slett
  3. En fin progressiv økt!
    Man må bare finn eut hva man (tror) funker for en selv, og kjøre på det. Hvert løp og forberedelsene er nye erfaringer og ny læring. Og den som tror den er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig!

    SvarSlett
  4. Kjempebra! Tro er viktig i dette, troen på at man kan! I Berlin løp jeg nærmest og ventet på/fryktet veggen. Kan fort bli en selvoppfyllende profeti. I London skal jeg glemme at det finnes maraton-vegger (og om de finnes skal jeg unngå dem)! Tenk at vi snart står der på startstreken. Det går så fort nå! Kribler i både bein og mage... Ha en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Run til you hit a wall - then fly over it. Det er mitt mantra. Men helst vil jeg ikke treffe noen vegg:-) Enig med deg i at tro er viktig i forberedelsene.

      Slett
  5. Kan ikke få sagt det mange nok ganger Trude, men du er så flink!!! -og ikke minst et forbilde for mange, inkludert meg selv. Stå på!!
    klem

    SvarSlett