mandag 14. oktober 2013

Kvalitetstd- og økt

Siden helgen var viet til jobbing (bortreist hele lørdag og en drøss å ta hånd om søndag), gjorde at det ble lite løping lørdag og søndag. Kanskje like greit, ettersom over tre mil ble tilbakelagt torsdag ettermiddag/kveld. Men - rastløsheten tar meg etter to løpefrie dager, og etter å ha stått litt ekstra på i morgentimene, klarte jeg å finne ei 50 minutters  "luke" søndag. Hadde vært smart nok til å forutse at jeg kunne ta meg en liten pust i bakken med joggiser på beina - supre stier ligger jo like utenfor kontoret.



Oddveig stilte opp på kort varsel, men siden hun også var i farten, måtte vi justere ned målsettinga om ei mil innover i Sandtangen - 7 km ble fasiten,  men det er iallfall bedre enn ikke å røre på seg, dessuten løp vi en del fortere enn normalt - kvalitetstid som er uvurderlig. Kjenner jeg hadde gått på veggen om jeg ikke hadde kommet meg ut i det flotte høstværet. Jeg nådde ikke helt målet om å passere 60 km også siste uke, det ble 58.2, så ganske close.



I dag har jeg hatt turnusfri, men kom meg ikke avgårde før kl 13 - alltid mye som skal ordnes i heimen på en fridag, og bare jeg får unnagjort treninga før guttene kommer fra skolen, er det greit. En hel ettermiddag fri er ren luksus:-)



Har fått snoket til meg Ingrid Kristiansens forslag til nedtrapping før et maraton og på første dag i den tredje siste uka, stod intervall på programmet.

Dermed ble dagens økt slik:

15 min oppvarming - 10x45 sek drag med 15 sek pause mellom - 7 min rolig løp - 6x500 meter drag med 1 min pause mellom - 15 min nedtrapping

Jeg la merke til tida på 500-metrene og de er jeg spesielt fornøyd med i dag: 2.20 - 2.10 - 2.08 - 2.05 - 2.05 - 2.05

Beina kjentes dessuten lette og gode ut, et godt tegn, 20 dager før det braker løs i New York. Et annet pluss; 14-15 grader og vindstille, som betydde kort tights midt i oktober = lykke!






1 kommentar: