søndag 26. februar 2012

Ready, set..

...go, og ny konkurranse står for døren.

 Ikke fra den egersundske skjærgård, men fra ei jærsk strand på langfredag i fjor.

En ny uke står snart for døren, og for min del blir det en forholdsvis rolig treningsuke. Jeg har nemlig store planer om å delta i Egersund halvmaraton, en konkurranse som ikke akkurat sliter med for mange deltakere - iallfall var det ikke flere enn 43 som fullførte fjorårets utgave. Vinnertiden var 1.12.14, og ryktene sier at det er ei kjapp løype hvor løpere ofte setter personlige rekorder.

Men mye har imidlertid skjedd i løpet av 2011. Løpeinteressen har steget kraftig, godt hjulpet av «mediehyping» på enkelte av de største arrangementene i distriktet. Men så er det alltid et spørsmål om hvem av de nyfrelste joggerne som er «stayere». Jeg liker å tro at jeg er en av dem - eller, jeg vet at jeg er av den typen (litt selvtillit er lov). Kan knapt kalles nyfrelst, men i konkurransesammenheng er jeg jo fremdeles ganske fersk.

Tre kvinner stod på startstreken i fjor, forhåpentligvis blir det dobbelt eller tredobbelt så mange kommende lørdag, iallfall kjenner jeg til flere som med 98,5 prosent sikkerhet stiller.

Været har ofte en del å si, men foreløpig ser det ut til at yr.no er på arrangørens side. Sju flotte plussgrader, delvis sol og lett bris fra sør, sør-øst. Det er optimale forhold i mine øyne. At siste halvdel av løypa går nedover, er jo heller ingen ulempe.


Finn fram fargene. En ny løpevår er i gang.







5 kommentarer:

  1. Lykke til neste uke. Jeg er også blitt frelst på løping (spesielt langdistanse) etter min første maraton ifjord. Håper det blir flere damer som stiler opp med deg. Det er alltid morsomt å løpe med andre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har iallfall rekruttert et par andre damer..:-) Hvordan gikk det på din første maraton, da. Har tydeligvis ikke lest meg langt nok bak i bloggen din til å få med meg dette.

      Her i huset ristes det også av og til på hodet av all løpinga.. Har kuttet ut SATS-instrukørjobben nå, iallfall på fast basis - er kun ringevikar.

      Slett
    2. Hvor løp du og hvordan gikk det på maratonen? Har tydeligvis ikke lest nøye eller langt nok bak i bloggen din til å ha fått med meg det...

      Har rekruttert et par til helgens halvmaraton, blir spennende å se hvor mange kvinner som står på startstreken.

      Mye løping for tiden.. Men sist uke ble det kun 30 km pga vinterferie og jeg er langtfra noen kløpper på ski..

      Slett
  2. Så fin blogg du har! Og gøy at du har gjennomført NY maraton - det er vel drømmen til alle løpefrelste=) Blir spennende å følge deg videre, synes det er motiverende å lese blogger skrevet av de med litt maratonerfaring - jeg er jo helt ny i gamet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var ny inntil 6. november i fjor, jeg også.. Hehe. Men hadde løpt flere halvmaraton-konkurranser og vært ute på flere turer over 25 km, så jeg visste litt hva jeg gikk til. Safet hele tiden, fra start til mål, og hadde enda flere krefter på lager da jeg krysset mållinja. Helt ekstatisk var det og jeg måtte klype meg selv i armen for å være sikker på at det var sant:-) Men mye vil ha mer, så nå er målet å løpe under fire timer i London om 8 uker. Eller om det blir i Berlin 30. september - skal iallfal under 4-tallet... Hvis alt klaffer, bør det gå greit. Synes det er supert å lese treningsblogger, jeg også, selv om jeg i utgangspunktet har bra motivasjon og "drive" til å piske meg selv ut på trening. Men mange tips og mye inspirasjon har jeg fått. Blir gøy å følge deg også, hvor skal du løpe ditt første helmaraton?

      Slett