mandag 20. februar 2012

Lystig løpelektyre

Iallfall lystig for de som liker å løpe eller trene generelt. Da jeg bestemte meg for å løpe maraton, ble Grete Waitz sin «Løp ditt eget maraton» lest grundig fra perm til perm. Ei skikkelig motivasjonsbok, enkelt skrevet og med mange artige historier og tilbakeblikk fra Norges løperdronning nummer én. Du får automatisk følelsen av at «dette fikser jeg» straks du begynner å bla i boka. Jeg fulgte Waitz sitt nybegynnerprogram til punkt og prikke, og tror at nettopp det programmet var riktig for meg der og da.



Den inneholder et 16 ukers treningsprogram, egne treningsprogram for den som har løpserfaring, kunnskap om fysisk og mental trening, og tips om utstyr og ernæring.

*****

Bok nummer to om løping, som jeg har studert nøye og lest grundig, er Halvor Lauvstads «Best i løping». Denne mener jeg er for litt viderekomne, men det er subjektivt. Jeg hadde stort utbytte av å lese den. Boka inneholder treningsprogrammer, enten du vil lykkes på 10, 21 eller 42 km, om du bare ønsker bedre kondisjon eller vil gå ned i vekt på en effektiv måte. Lauvstad gir også gode råd om kosthold, valg av løpesko, bruk av pulsklokke (fikk mange aha-opplevelser) og hvordan man skal unngå skader.


*****

Nummer tre i rekken av treningsbøker, «Fra sofagris til Ironman», har jeg faktisk ikke lest selv. Basert på anmeldelser og ved å ha researchet forfatteren, tror jeg likevel dette er ei bra bok for treningsinteresserte, meg selv inkludert. Fred Arthur Asdal er triatlet, og begynte å trene fordi han innså at han hadde begynt å forfalle, og ønsket å stoppe det.

Ifølge forlaget, Cappelen Damm, viser boka hvordan Asdal trener, tenker, motiverer seg selv, hvordan han setter opp mål og oppnår resultater. Det handler om motivasjon, mestring, trening og helse.

At han selv sier dette er ei bok for menn 35 +, er jeg ikke overbevist om. Jeg tror den passer for meg også..

Gleder meg til torsdag 23. februar. Da holder Fred Arthur Asdal foredrag om boka si i Stavanger. Dit skal jeg og jeg gleder meg.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar