fredag 17. juni 2016

För dej som elskar at snorsporta

Jeg er ikke så god i svensk rettskriving, men å forstå svensk er ingen smal sak, og det er så verdt å «lyssna» til Petra Månstrøms egen «Maratonpodden».

Utrolig mange kjekke timer, verdt å lytte til, på Maratonpodden

Nå er jeg ikke helt sikker på hva snorsporta betyr, men antar at det er å drive med utholdenhetsidrett. Uansett - et fantastisk ord.

(Jo, det var utholdenhetsidrett, etter å ha konferert med min svenske løpe- og bloggkollega, Kenth Svensson)

Jeg har fulgt @maratonpetra på Instagram i lang tid (hun poster mange delikate og sporty, freshe bilder), der hun reklamerer for «Maratonpodden», men det tok en stund før jeg lastet den ned. Da jeg først gjorde det, kunne jeg ikke få nok, og nå har jeg hørt halvparten av dem. Det er så trivelig å høre en maraton-mosjonist prate om løping og normalisere denne treningsformen, enten det dreier seg om å løpe ei mil eller ti. Og hun tar opp alt mulig, om hvordan man best kan løpe med vogn, om moteriktig løpetøy, om magnesiummangel, om kompresjonstøy etc.

Petra er fersk mor,  har sin egen blogg, og er dessuten tidligere radiopratmakerske, noe som er lett å høre. Latteren sitter løst, uten at innholdet blir flåsete. Det er mange gode tips å snappe opp og det er god underholdning, man kommer litt under huden på gjestene i studio, som er nøye plukket ut. Hver og en har mye å by på. En podcast varer rundt en time, og det har ført til at jeg på vei til og fra jobb har hørt meg gjennom en ny, og jeg får også med meg en på den tida det tar å klippe plenen. Genialt, ikke sant.

Innholdet varierer, og langtfra alle gjestene er drevne maratonløpere - men mange har en fortid eller er fremdeles aktive utholdenhetsidretts-utøvere. Vår egen skistjerne, Marit Bjørgen, røper blant annet at hun ikke klarer å la chipsposen ligge uåpnet i skuffa i podcasten hun er gjest.

Totalt har Petra Månstrøm laget 57 podcaster de siste to årene. Jeg liker godt #51 der Sofia Hedström er gjest (redaktør av svenske Runners World og moteskribent), nevnte Bjørgen (#37), Jens Lapidus, den svenske krimforfatteren (#38); Magdalena Forsberg (#54) og Maratonspecial med Anders Szalkai (#55).

 Tja, kanskje en egen løpepodcast hadde gjort seg en gang i framtiden...?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar