tirsdag 21. juni 2016

Ferieløping it is

Om få dager byttes traving på tredemølle og asfalt langs E39 ut mot greske, støvete grusstier.




Ferieløping er en fin ting, men trenger ikke gå ut over selve ferien om du er flink til å planlegge og være strukturert.

Får jeg ikke løpt om morgenen, det vil si at jeg kommer meg av gårde i god tid før kl 8 og er ferdig en times tid senere, blir dt ikke løping den dagen på meg. Det har jeg laget som en regel. Derfor har jeg gjennom årenes løp tvunget meg selv til å stå opp før alle andre, snøre på meg løpeskoene og være tilbake før gutta i det hele tatt har tenkt tanken på å stå opp.

At du gidder, da må du jo legge deg tidlig hver kveld? Da kan du ikke drikke vin. 

Joda, spørsmålene er mange, og svarene er nei og jo.

Nei, jeg trenger ikke legge meg tidlig (som regel i seng ved midnatt, og jo jeg kan drikke vin.

 Antiparos sommeren 2014

Ferieløping for meg (andre har andre mål) dreier seg først og fremst om vedlikehold pluss noen ordentlige kvalitetsøkter, hvis jeg drar meg opp før 7, og det ikke er fullt så varmt. Siden jeg har Stavanger maraton i sikte (ni uker til i helgen) tenker jeg selvsagt i de baner, men velger å holde fokus på mengde i ferien, ispedd litt tempo innimellom.

Jeg kan løpe alt fra 8 km til halvmaraton, og har som regel en plan for hver dag. Ja, for stort sett blir det løping hver dag. Jeg finner roen da.

Løpe, ta en dusj, drikke kaffe på fortauskafé og titte på folkene som strener forbi, gå tilbake til leiligheten for å vekke gutta, lage mat, gå på stranda - and so on..

Det er ferie for meg.

 Antiparos sommeren 2015, halvmaraton ble løpt denne dagen

Fredag går turen til den vesle øya Antiparos for fjerde året på rad, og man kan si jeg kjenner en del løperuter der etter hvert. Ei fin rundløype på 5 km, som forlenges i begge ender, og man kan løpe øya til endes og tilbake igjen og få et halvmaraton ut av det.

Det fine med løping er at du ikke trenger utstyr. Drikkebelte kan være en fordel, der slurver jeg litt, men har planer om å pakke et med meg i bagen. Det er ikke særlig smart å gå tom for vann i 27 grader, og det er noen kilometer igjen til nærmeste butikk.

Som regel legger jeg en euro i lomma, og legger turen forbi en bensinstasjon for å kjøpe vann og ta en skikkelig drikkepause der. Det er greit når man er kjent i området.

I ferien benytter jeg også som regel sjansen til å gjennomføre økter jeg ellers ikke er så flink til å gjøre, som bakkedrag. Alt er mye lettere når du er på ferie, synes jeg - til og med å stå opp tidlig er overkommelig...  Eller - av og til har man også tunge dager, der det er altfor varmt og beina kjennes stive..

 Paleochora, Kreta sommeren 2015
 

Tips til ferieløpe-økter:

• 8-12 km rolig løping

• 8-10 km progressiv økt -  2 km oppvarming, 6 km øke farten for hver km og 2 km nedtrapping

• Kort, rolig langtur 15 km

• Lang langtur, 20-25 km rolig tempo

• 10x200-300 meter bakkedrag, finn en passe bratt bakke og gå rolig ned mellom hvert drag

• 10-12x400 meter med 1 min pause mellom dragene

• 6-8 x3.30 min, med 1,5 min pause mellom dragene

• 6-8 x1000 meter med tempo, 2 min pause mellom dragene

• 3-2-1 min x 3 serier, med halvparten av tiden i pause mellom dragene og 2 minutter aktiv pause (rolig jogg) mellom seriene

• 8-10 x 2 min, med 1 min pause mellom dragene


Bakketrening, Paleochora, Kreta - sommeren 2015





1 kommentar:

  1. Hei Trude! :) Jeg lurte på hva modellen på denne http://trudestrening.blogspot.no/2014/02/blue-nike-love.html rosa/lilla løpejakken fra nike heter og hva navnet på fargen er. Finner den ingen plass :( Blir glad for svar :)

    SvarSlett