lørdag 5. april 2014

Stadig nærmere


London Marathon er ikke langt unna, nærmere bestemt bare åtte dager. I skrivende stund vet jeg ikke helt om jeg er der jeg bør være på dette tidspunktet. Nedtrappingsperioden er alt annet enn morsom. Man blir usikker fordi man ikke løper så langt og fort som i oppkjøringa, og tankene som svirrer rundt i hodet, varierer fra de helt optimistiske, til det stikk motsatte.



Har jeg løpe mange lange nok turer? Har jeg hatt god nok restitusjon? Er jeg mentalt forberedt?

Skulle gjerne svart på ja på disse tre spørsmålene, men det blir et slags «tja»

Jeg har ikke løpt mange nok lange turer, og jeg har ikke lyttet konsekvent til kroppen og beina hvis jeg har vært sliten. Jeg er også usikker på om hodet mitt, etter en litt for travel vinter, er klar for personlig rekord 42 195 meter

Derimot er jeg sikker på at jeg vil fullføre. Kanskje hjelper det å tone ned forventningene? Kanskje er det da det vil løsne?



Forberedelsene har vært tilfredsstillende, jeg har løpt jevnt over 50 km hver eneste uke så lenge jeg kan huske, hadde egentlig bare pause i et par uker etter NY Maraton i november i fjor. De lengste turene har glimret med sitt fravær, men jeg har vært tro mot intervalltrening og de mellomlange turene (16-18 km) og løpt to helt greie halvmaraton, i januar og mars. Dessuten har jeg perset på 10 km, så farten er der jo...



Men det morsomste med maraton er at man aldri vet helt sikkert hva utfallet blir, til det er distansen altfor lang. Jeg satser uansett på at London Marathon 2014 skal bli det beste jeg har gjort i den britiske hovedstaden, har nemlig to «dårlige» prestasjoner der fra før..



Følgende treningsuke er unnagjort:

Mandag: Fri
Tirsdag: Fri
Onsdag: 15 km (5.17 i snittfart per km)
Torsdag: Intervaller, 6x2 min + oppvarming og nedtrapping, totalt 8 km
Fredag: 7,5 km, halvrolig tempo
Lørdag: 8 km halvrolig tempo
Søndag: Fri

Totalt: 38,5 km 

1 kommentar:

  1. Ville bare si Lykke til krysser fingrene. Misunder deg denne maraton den er på ønskelista, men samtidig vet at i dag ville jeg være kjempenervøs. Det eneste at det er ikke noe du kan gjøre en uke før du har gjort dine forberedelser lenge før, nå er det tid til å hvile ordentlig og tid til karbolouding (min favorit tid)

    SvarSlett