tirsdag 15. januar 2013

The golden rules - del 4

Da fortsetter jeg videre på Steve Smythes 12 gyldne maratonregler - her er nummer 7 og 8:

Fra startområdet i New York 6. november 2012 - her stod jeg et sted...:-)

 
7. Tren smartere jo eldre du blir

Ettersom du blir eldre, reduseres farten, skrittlengden blir kortere, restitueringen tar lengre tid og skadene øker… I de første 30 årene jeg løp maraton,  holdt jeg meg stort sett frisk og skadefri, selv om jeg noen ganger gjorde sprø ting som å løpe to maraton under tre timer i løpet av ei uke, to ganger i samme år. Hvis jeg hadde fortsatt med dette, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde løpt på respektable tider i 50-årene. Nå fokuserer jeg på ett maraton i året, gir kroppen min pause fra lange løp i løpet av sommeren, hvor jeg da jobber mer med fart. Jeg trener ikke så hardt som jeg pleide, men jeg trener smartere; hviler mer, løper mer i terrenget hvor jeg kan trene tempo på mykere underlag. Faktisk har jeg klart å holde tiden stabile fra jeg var i 30-årene og til tidlig inn i 50-årene.


8. Tank opp

God ernæring og væskeinntak kan gjøre en stor forskjell, både for treningens del og i konkurranse-sammenheng. Den største forandringen i mine maraton i løpet av de 10 siste årene, er bruken av energigel. Jeg pleide å gå tom for energi de siste 10 kilometrene, men siden jeg begynte å bruke energigel har jeg så langt blitt sterkere de siste kilometrene. Jeg har funnet ut at fire pakker energigel er passende for mitt behov gjennom 42, 2 kilometer.


 Ikke så mye som ligner på energigel, men godt var det, vi bunkret opp dagen før Berlin maraton med buffet på KaDeWe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar