søndag 13. januar 2013

Jogging i hjembygda

I dag tok jeg med guttene til Lifjell (på Hommersåk, for de lokalkjente). Hadde bestemt meg for å utnytte det gnistrende vinterværet som vi for tiden er velsignet med. Fra parkeringsplassen er det 2,8 km til toppen, de 600-700 første meterne uten stigning, før det blir riktig så bratt i enkelte deler av grusveien til topps. Vi brukte 40-45 minutter på oppturen (inklusiv et par pit-stopp for å brekke av noen istapper i fjellveggen), og 34 minutter nedover (også da med et par stopp, for å brekke flere istapper...). Ifølge Endomondo er stigningen 240 meter på de snaut tre kilometerne.

Nesten framme...

Vi hadde kledd oss godt, sju-åtte minusgrader er uvant kost, og halvveis i bakken, måtte alle tre kaste jakken i noen minutter....

Utsikten på toppen er upåklagelig. Man ser rett over til Stavanger og ser også Sandnes innerst i Gandsfjorden, og i dag så vi også til jærstrendene. For en blå himmel.

Sånn cirka halvveis, utsikt mot Usken litt til venstre og Hommersåk til høyre

Utsikt mot Stavanger


Utsikt mot Sandnes
 

På vei nedover
 

Da vi kom oss i bilen igjen, var det tre minutters kjøring til foreldrene mine, slippe av guttene, kle seg om til treningstøy, snøre joggeskoene og løpe runden jeg ikke har gjort på sikkert 20 år...




Jeg trodde runden var 10 km, men da jeg stoppet i gårdsrommet, viste Garmin 8.87 km. Greie km-tider i slutten, noe nedoverbakkene r æren for. Men det er nesten vanskeligere å løpe bratt nedover enn oppover....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar