tirsdag 11. oktober 2016

Løp med barna dine

Mestring, mestring og mestring - pluss noen mattestykker på veien. Morsomt og lærerikt på én gang. 

 

– Hvor mye er 2,5 km av 10 km omgjort til brøk?

– En fjerdedel, kommer det lynkjapt fra 13-åringen som holder følge med meg denne fredag ettermiddagen i gnistrende høstsol.

Vi traver på asfaltstiene langs E39, og farten er det ikke noe å utsette på. Den håpefulle er i gang med trening til sitt første halvmaraton, og en forholdsvis rolig mil er et ledd i forberedelsene.

– Vi nærmer oss halvveis, og har nå løpt 4,6 km. Hvor mange prosent gjenstår før vi er halvveis, altså til 5 km?

– 4. 

– Nå har vi løpt 6,4 km.  Hvor lenge har vi da igjen?

– 3,6

– Hvor mange  hundremetre tilsvarer det?

- 36

– Riktig. Kan du regne ut hvor mange runder det tilsvarer rundt stadion, med løpebane som er 400 meter?

- 12. Nei, 9.

– Hvor lang tid bruker vi på ei mil hvis vi løper med 5 min og 30 sekunder per km?

– 55 min

– Er det fort, synes du?

– Det er innafor.

– Hvis man har 5 min og 15 sekunder i snitt per km, hvor fort går det da?

– 52,5 min

- 7500 meter av 10 000 meter. Har du brøken til den også?

– Tre fjerdedeler.

- Er du lei matte nå?

 – Ja, litt.


Å relatere avstander, gjøre barna bevisste på måleenheter som meter og km, sekunder og minutter kan like så godt utføres løpende som sittende ved et bord med blyanten i hånda. Det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre ut av 10 km i matematisk sammenheng - eller 1 km eller 5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar