Mestring, mestring og mestring - pluss noen mattestykker på veien. Morsomt og lærerikt på én gang.
– Hvor mye er 2,5 km av 10 km omgjort til brøk?
– En fjerdedel, kommer det lynkjapt fra 13-åringen som holder følge med meg denne fredag ettermiddagen i gnistrende høstsol.
Vi traver på asfaltstiene langs E39, og farten er det ikke noe å utsette på. Den håpefulle er i gang med trening til sitt første halvmaraton, og en forholdsvis rolig mil er et ledd i forberedelsene.
– Vi nærmer oss halvveis, og har nå løpt 4,6 km. Hvor mange prosent gjenstår før vi er halvveis, altså til 5 km?
– 4.
– Nå har vi løpt 6,4 km. Hvor lenge har vi da igjen?
– 3,6
– Hvor mange hundremetre tilsvarer det?
- 36
– Riktig. Kan du regne ut hvor mange runder det tilsvarer rundt stadion, med løpebane som er 400 meter?
- 12. Nei, 9.
– Hvor lang tid bruker vi på ei mil hvis vi løper med 5 min og 30 sekunder per km?
– 55 min
– Er det fort, synes du?
– Det er innafor.
– Hvis man har 5 min og 15 sekunder i snitt per km, hvor fort går det da?
– 52,5 min
- 7500 meter av 10 000 meter. Har du brøken til den også?
– Tre fjerdedeler.
- Er du lei matte nå?
– Ja, litt.
Å relatere avstander, gjøre barna bevisste på måleenheter som meter og km, sekunder og minutter kan like så godt utføres løpende som sittende ved et bord med blyanten i hånda. Det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre ut av 10 km i matematisk sammenheng - eller 1 km eller 5.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar