fredag 6. januar 2017

Ny sesong og nye maraton i vente

Det er alltid kjekt å kaste et tilbakeblikk på året som gikk, men enda mer spennende å tenke på alle mulighetene som ligger i et splitter nytt år.



Januar er en kjip måned. Det er den måneden jeg synes det er vanskeligst å komme seg ut på løpetur. Jeg er ingen stor tredemølle-bruker, men i januar og februar blir flere økter enn ellers i året tilbakelagt på denne. Når det er sagt, skjer likevel de fleste løpeturene utendørs. Det er greit å bo på Vestlandet, der snøen sjelden finner rotfeste (og glad er jeg for det).



Så sant det klaffer med jobb og andre ting, er den ukentlige treningen med GTI friidrett på innendørs bane i Sandneshallen et høydepunkt. For tida er det 12x3.30-drag som gjelder. Er det ressursperiode, så er det ressursperiode - da blir langintervallene av denne sorten.


Januar er også en måned der nye mål skal spikres. Jeg har brukt mange kvelder på å google meg fram til hvilke maraton som kan være aktuelle å løpe, både innen- og utenlands. Det første på norsk jord skjer etter planen i Bergen om to uker. Maratonkarusellen arrangerer ja, maraton, omtrent én gang i måneden, og en rolig langtur på 42,2 km er helt greit så tidlig på året.

Det første store målet med tidsjag, blir Barcelona 12. mars. Ja, det er kanskje litt tidlig, men med riktig og smart (!?) trening de neste åtte ukene, håper jeg på ny bestenotering (bedre enn 3.31.49). For meg selv har jeg satt opp ei spesifikk tid jeg ønsker å jobbe mot, men klok av skade, tror jeg ikke den tåler dagens lys riktig enda.

I april frister Holmestrand maraton, som en lang langtur, det også. København i mai, Stavanger i august, Berlin i september, Amsterdam i oktober, Athen i november og et litt mer eksotisk står høyt på ønskelista i desember.





Det blir 9 maraton, det samme antallet som ble løpt i 2016.

Ingenting er mulig. Og klare jeg 9, er tallet 35 når 2017 er historie.

Hva er ditt løpemål?

1 kommentar: