tirsdag 21. februar 2012

Årets utfordringer

To begivenheter, løpsmessig, skjer i løpet av 2012. Jeg skal løpe to maraton. Det første i London, som i skrivende stund er 62 dager unna - deretter Berlin, som jeg ikke har begynt å tenke på enda.

Jeg er godt i gang med forberedelsene til årets første maraton, som går av stabelen 22. april.

Tankene og forventningene om de to store løpsarrangementene er mange. Selv om det ikke blir første gang jeg løper et maraton, er det likevel noe nytt. Løypene er jo ikke like den i NY (som jeg har hørt er en av de hardeste asfaltløpene), årstiden er en annen, og det er ikke den samme reisen. Med andre or det det mange ting som er enklere med å løpe et sted halvannen til to timers flytur, enn det er å krysse Atlanteren for det samme.

Forventningene er også annerledes. Mens det første gang kun dreide seg om å fullføre, legges nå strategi for å nå det store målet, nemlig å løpe under 4 timer. Utfra forberedelsene og nåværende form, skal det gå greit, men man vet jo aldri. Plutselig er det ikke min dag, værforholdene er ufyselige eller så kan det jo hende jeg feiler med valgt strategi (som ikke er fastlagt enda) eller at jeg åpner hardt og stivner totalt midtveis. Det er mange forholdsregler, og mye å tenke over.

Fornøyd løpefrøken (Foto: Oddveig Odland, G-sport Jæren)

I tillegg til mange usikre momenter, er det også mye jeg føler meg trygg på. Jeg har drevet med trening så lenge jeg kan huske, og kjenner kroppen min ut og inn. Jeg vet jeg har sterke bein og knær som tåler litt - det gir selvtillit. Joda, jeg har vært uheldig med en leggstrekk et par ganger, og tendenser til strekk i det ene låret, men har kommet meg gjennom disse periodene med fornuftig trening og behandling - den siste leggstrekken inntraff for et snaut år siden. 

 (Foto: Lars Kristian Aalgaard)
Skynde-seg-langsomt-prinsippet er essensen i treninga mi. Jeg higer selvsagt etter å bryte 4-timersgrensa på maraton, men aller viktigst er det å sette ny pers. Gjør jeg det, er jeg tilfreds. Før eller senere er jeg sikker på at jeg når målet.

Sort og hvit Nike Vapor-jakke fra G-Sport Jæren (Foto: Oddveig Odland)




Ha en strålende tirsdag!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar