torsdag 14. april 2016

Som enhver fotballspiller

Jeg gremmes over den bittelille smidigheten som finnes i kroppen min, og hvis myten om at fotballspillere fremdeles er dårlige på stretching-biten, glir jeg rett inn i den kategorien.




 Av og til er det lov å smile av egne, dårlige ferdigheter

Yoga ser for meg ut som en kunst. En kunst jeg ikke helt behersker til det fulle.

Men det går an å lære. Alt går an å lære, hvis man bestemmer seg for det. Og jeg har bestemt meg for å bli flinkere til restituere etter både trening og løp, la kroppen styre mengden og belastningen. Og jeg har bestemt meg for å stretche hver dag, gjennom yoga-øvelser og program. For eksempel har jeg brukt «Yoga for runners» som varer i snaut 25 minutter og som er mer enn utfordrende nok - foreløpig.

Jeg har også fått undervisning én til én av prosjektleder Kathrine, som jeg traff på SATS Elixia i formiddag. Noen dager er det helt ålreit med kveldsvakter.

Og jeg innrømmer det gjerne; det ser alt annet enn pent ut. Kathrine prøver å rette litt på fotstilling, støtte litt, og veilede så godt hun kan - jeg får med meg det meste, og jeg blir faktisk mykere i løpet av den timen vi holder det gående. Og ikke minst - jeg får en viss mestringsfølelse og lyst til å gjøre det samme om igjen. Det er et et godt tegn.

Første gang jeg tok denne øvelsen i midten av timen, klarte jeg ikke å berøre gulvet med hånda, mens da vi skulle ta bilde i slutten, gikk hånda sakte, men sikkert ned i gulvet.

– Gjør litt hver eneste dag, og gi deg selv et par måneder, så skal du se framgangen kommer og du blir mykere, sier Kathrine i det jeg forlater treningsenteret.



Det er i hvert fall en begynnelse.

Løping og yoga er som yang og yin. For begge aktiviteter handler det om å bruke kropp, tanke og pust til å prestere og ofte overskride grenser, sier Saga Rountree, som har gitt ut boken «The Runner´s Guide to Yoga: A practical Approach to Building Strength and Flexibility for Better Running».

Yoga bygger både mental og fysisk styrke. Det er spesielt bra for kjernemuskulatur og hofter.
Med yogatrening blir du mer ledig og fleksibel i hofter og legger, noe du vil ha stor nytte av når du løper. Det skjerper også oppmerksomheten på det man trener på, så til sammen øker både den fysiske og mentale yteevnen,  skal man tro Saga Rountree.

Hun mener også at yoga er skadeforebyggende for løpere, da løpeskader ofte skyldes dårlig balanse. Yoga gir veldig god balansetrening og koordinasjon. I tillegg er yoga et verktøy til å avstemme kroppens behov, slik at man finner den rette balansen mellom trening og hvile. Der ligger selve nøkkelen for å forebygge overtrening og utbrenthet, mener den amerikanske forfatterinnen.

Yoga gjort - kveldsvakt neste








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar