lørdag 4. januar 2014

The original

Har kringkastet på diverse andre sosiale medier at 9. november står Athen maraton for tur. Originalen. Der "galskapen" startet.

Følg meg gjerne på Instagram: @trudehaland

Sakset fra Wikipedia:

Navnet maraton kommer fra en gresk legende som forteller hvordan soldaten Pheidippides løp fra byen Marathon  til Athen for å forkynne at perserne hadde blitt beseiret i slaget ved Marathon. Legenden forteller videre at Pheidippides døde like etter han hadde forkynt grekernes seier.
Standardlengden på 42 195 m er ikke den nøyaktige distansen mellom Marathon og Athen. I OL fra 1896 til 1920 varierte maratondistansen mellom 40 km og 42,75 km. I 1921 bestemte det internasjonale friidrettsforbundet (IAAF) at standardlengden skulle være 42 195 m. Det var den distansen som ble løpt i OL i 1908 mellom Windsor og White City Stadium i London.



Jeg har alltid lurt på hvorfor Athen ikke nevnes som ett av de store maratonløpene i verden, på grunn av historikken og alle mytene knyttet til distansen, som altså stammer herfra. Jeg har pratet med folk som har løpt i Athen, og de er udelt positive, selv om alle påpeker hvor hard løypa er. Den er langtfra snorrett, og det oppnås langt fra topptider fra eliteløperne, som Berlin kan skilte med, men likevel - det historiske suset trigger meg.

Ja, vi løper i fotsporene til de greske soldatene (der sagnet sier at det ble løpt i rustninger, og distansen tilbakelagt på 3 timer..).

Tydeligvis har Ingrid Kristiansen også latt seg "sjarmere" av den originale løypa, noe arrangøren reklamerer med på sin hjemmeside:

The Norwegian has vivid memories of running the original marathon course between the town of Marathon and the Panathinaikon Stadium in Athens. “It is a tough race, but a real nice race because of the history. It was here where I ran my first major marathon in the 1982 European Championships,” said Ingrid Kristiansen, who won a bronze medal that day. “I well remember running around the marathon tomb after 5 kilometres in 1982. That was a great experience. It’s a very special race.”

“You see how hard the race is when you know that the course record stands at 2:10:55 while the fastest runners today achieve times of 2:03,”reflected Kristiansen, who ran the 10 k race held in conjunction with the marathon on Sunday. Regarding this year’s record entry of more than 11,000 for the marathon, she said: “I don’t understand why the Athens Marathon is not much bigger. I tell everyone, go to Athens. It should be one of the biggest marathons in the world. Athens has so much history. They should all come to Athens. Everyone should want to run the original marathon.”

Selv om Athen i skrivende stund er 308 dager unna, og det kommer to (99 dager til London) eller tre før den tid, er det dette maratonet jeg gleder meg mest til. Utfra løypeprofilen, ser det for tøft ut til å gå for rekord, men målet må være å gjennomføre under fire timer. Jeg har to greske bekjente som jeg traff i sommer, de deltar i Athen hvert år, som en tradisjon, og for dem er det årets høydepunkt, til tross for at de ikke løper sitt kjappeste nettopp her.


2014 blir altså året der jeg jakter gresk gudinne-følelsen, og håper å fange den idet jeg krysser mållinja på ærverdige Panathinaikon stadion (hvor jeg løp én runde i 1996). 




Andre fakta om dette klassiske maratonet:

Vanskelighetsgrad: 8/10 (til sammeligning får New York 6/10)
Antall løpere: 12 000
Særlige forhold:Løypa regnes som en av de hardeste maratonene i verden, særlig på grunn av de langstrakte bakkene. Temperaturen kan raskt endre seg fra varmt til kaldt, så det kan være vanskelig å akklimatisere seg.




4 kommentarer:

  1. En jeg kjenner løper Athen Marathon hvert år, og han er strålende fornøyd. Dette blir nok stas! :oD

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper jo at det skal bli stas, tida blir litt underordnet, tror jeg, for det er ei hard løype:-)

      Slett
  2. Lykke til! Har du lest boka "Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping" Morokami løp denne maraton, egentlig løp han distansen, men ikke under maraton, les hvordan han hadde det, føltes ganske slitsom med tanken på varmen spesielt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest, ja. Men maratonet er i november og i følge statistikken, har det vært rundt 15-20 grader når løpet har gått, så jeg håper det skjer i år også:.-) Gleder meg veldig, men varmere enn 20 grader er varmt når det kommer til løping... Hvor skal du løpe maraton i år, da?

      Slett