torsdag 23. januar 2014

Intervalltips

Jeg har ikke vært en svoren mølletilhenger, det skal jeg ærlig innrømme. Men når vindstyrken er langt over det normale, blir det vanskelig å gjennomføre intervalløkter utendørs, iallfall hvis man vil ha kvalitet på treninga.



To dager denne uka har jeg brukt tredemølla til denne typen trening, som inngår som en viktig del av maratonoppkjøringen (i skrivende stund 80 dager unna London Marathon). For å hente inspirasjon, har jeg gløttet litt på Ingrid Kristiansens anbefalinger til mølletrening, og der er det mange gode tips å hente.

Onsdag gjennomførte jeg følgende: 4-3-2-2-3-4-3-2-2 = Totalt 25 minutter intervaller, med halvparten av tida som pause. Med et snaut kvarters oppvarming og 10 minutter nedrapping, ble det nøyaktig én time på mølla, og den føyk virkelig av gårde.



I dag vurderte jeg lenge å ta løpefri, men ombestemte meg. Ut eller inn? Inn. På Sats igjen. Hadde 45 minutter til rådighet, før jeg måtte dra hjem igjen, og tanken var egentlig å bare løpe i jevnt tempo. Slik ble det ikke. Etter 10 minutter kom ønsket om fart, og da ble en av intervall-favorittene mine.
3-2-1 x 3 serier med halvparten av tiden aktiv hvile (rolig jogg) og 2 minutter pause mellom seriene (som jeg kortet ned til 1 minutt). Vips - ei kjapp og effektiv økt.

Ellers har jeg notert at Ingrid Kristiansen tipser om følgende mølleøkter:

* 3-3-3-5-4-3 min (pause 1,5-2 min mellom dragene)

* 6x4 min (2 min pause mellom dragene)

* 12x2 min (1 min pause)

* 3-3-3-5-4-3-3-3 (2 min pause)

* 2-4-6-6-4-2 min (halvparten av dragene er pause)

* 3x8 min (4 min pause mellom dragene)

Det er mye artigere å løpe på mølla når man "deler opp" økta i intervaller.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar