mandag 14. oktober 2013

Kvalitetstd- og økt

Siden helgen var viet til jobbing (bortreist hele lørdag og en drøss å ta hånd om søndag), gjorde at det ble lite løping lørdag og søndag. Kanskje like greit, ettersom over tre mil ble tilbakelagt torsdag ettermiddag/kveld. Men - rastløsheten tar meg etter to løpefrie dager, og etter å ha stått litt ekstra på i morgentimene, klarte jeg å finne ei 50 minutters  "luke" søndag. Hadde vært smart nok til å forutse at jeg kunne ta meg en liten pust i bakken med joggiser på beina - supre stier ligger jo like utenfor kontoret.



Oddveig stilte opp på kort varsel, men siden hun også var i farten, måtte vi justere ned målsettinga om ei mil innover i Sandtangen - 7 km ble fasiten,  men det er iallfall bedre enn ikke å røre på seg, dessuten løp vi en del fortere enn normalt - kvalitetstid som er uvurderlig. Kjenner jeg hadde gått på veggen om jeg ikke hadde kommet meg ut i det flotte høstværet. Jeg nådde ikke helt målet om å passere 60 km også siste uke, det ble 58.2, så ganske close.



I dag har jeg hatt turnusfri, men kom meg ikke avgårde før kl 13 - alltid mye som skal ordnes i heimen på en fridag, og bare jeg får unnagjort treninga før guttene kommer fra skolen, er det greit. En hel ettermiddag fri er ren luksus:-)



Har fått snoket til meg Ingrid Kristiansens forslag til nedtrapping før et maraton og på første dag i den tredje siste uka, stod intervall på programmet.

Dermed ble dagens økt slik:

15 min oppvarming - 10x45 sek drag med 15 sek pause mellom - 7 min rolig løp - 6x500 meter drag med 1 min pause mellom - 15 min nedtrapping

Jeg la merke til tida på 500-metrene og de er jeg spesielt fornøyd med i dag: 2.20 - 2.10 - 2.08 - 2.05 - 2.05 - 2.05

Beina kjentes dessuten lette og gode ut, et godt tegn, 20 dager før det braker løs i New York. Et annet pluss; 14-15 grader og vindstille, som betydde kort tights midt i oktober = lykke!






2 kommentarer:

  1. Hei.
    Har du lyst til å ha med løpsrelatert innhold fra din blogg på runners.no? Hvis ja, les her: http://bit.ly/runnersno.

    Kort oppsummert:
    Opprett en etikett (categori / feed / label) med navn "runnersno", legg til etiketten på dette innlegget, og meld inn din blogg på runners.no. Alle kommende innlegg, som du merker med "runnersno", vil da automatisk også publiseres på runners.no.

    Mvh. Frode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg prøve på - er litt teknisk nerd, men...

      Slett