torsdag 14. februar 2013

Motvindsløping

I dag fikk jeg virkelig kjenne hvor tungt det kan være å løpe utendørs i sterk motvind. Målet for ettermiddagens løpetur var 16 km, hvor vi egentlig hadde planlagt å kjøre fartslek underveis - det måtte vi imidlertid skrinlegge på grunn av den kraftige vinden. Underveis ble vi enige om å løpe til til 8 km, for så å øke tempoet hele veien tilbake. Jeg hadde i dag selskap av et par yngre menn, som også skal løpe maraton i London om drøyt to måneder, og som er noenlunde (litt raskere) enn meg på treningsturene. Det trigger egentlig bare å løpe med folk som er bedre..

 Bilde fra Bislett stadion i oktober 2012 - Ready, set, go:-)


Da vi kom til snupunktet, ble vi enige om å kjøre i hver vår fartsrytme, og selv om de to herrene løp avgårde, bestemte jeg meg for at jeg iallfall ikke skulle miste dem av syne noen gang. Farten, som til å begynne med var moderat, ble høyere etterhvert som kilometrene ble unnagjort, og sju-åtte lyktestolpers avstand ble til fire-fem den siste km, altså ble jeg ikke slått med mer enn et snaut minutt.

 «Oppvarming»




Uheldigvis hadde jeg ikke mer strøm igjen på Garmin og måtte stole på Endomondo-appen. Siden iPhonen min ikke er helt i form om dagen, sluker den strøm som bare det - men det holdt til 16.13 km, manglet kun 30-40 meter til utgangspunktet, men uten å få med den siste splittida (som Endomondo-dame opplyste var 4.40...)

Avslutning



Sammendrag
                         


Konklusjonen var at alle tre hadde hatt ei fin treningsøkt med bra utbytte. Når jeg ser på snittida, har den vært bedre på samme distanse før, men litt småsein start  i dag - som vanlig. Lurer virkelig på når jeg skal bli «modig» og bare trå til enda tidligere...I neste uke bør jeg teste tida på 10 km, der jeg løper som jeg ville løpt i konkurranse. 16 dager til første milløp med startnummer på...

2 kommentarer:

  1. Det er helt klart lurt å løpe sammen med noen som er raskere enn deg selv innimellom. Jeg har en nabo jeg "henger" på. Det blir ikke så mye skravling på de turene, men treningsutbyttet er topp.

    Motvind er IKKE gøy. Generelt sett er det vel mer vind der du bor enn i Ås, men siden jeg stort sett er omgitt av åkre på alle kanter, hender det at det blåser friskt her også.

    SvarSlett
  2. Vet du hvor man melder seg på til Orremila?

    SvarSlett