onsdag 12. oktober 2016

Maraton-tanker underveis

Vi løper ikke bare med beina. Av og til er det nesten bare hodet som får oss gjennom et maraton.

  Maraton etter rundt 10 km, dette er fra Stavanger maraton 27.08.16


Min løpecoach Kathrine Sømme har en del maraton på samvittigheten og løper fort. Veldig fort. Som regel. Men noen ganger går ikke alltid alt etter planen, eller som man ønsker og drømmer om. Det er helt greit. Her er hennes «referat» fra søndagens maraton i München. Les og le.

Kathrines tanker fra søndagens løp:

I startområdet - Er jeg varm, er jeg kald? T-skjorte, langermet? Hva står det på yr? Nei, yr bommer jo i øst og vest, jeg går for lang erm. Shit, her var det mange. Og jeg som trodde München var et mindre løp, jeg burde ha googlet og sjekket antall deltakere, samt løypeprofil. Uansett, det blir i hvert fall ikke snøstorm. 

Kathrine i blå skjorte i midten, bildet hentet fra Stavanger maraton 27.08.16

1 km - Shit, 41 km igjen. Ja, ja, jeg har gjort det før

5 km - Hmm, det kjennes lett ut. Men løper jeg ikke litt for fort? Jeg skulle ikke sett Yvonne rett foran meg der. Shit, jeg senker farten litt så jeg ikke kramper de siste 25 kilometrene.
Dette blir altfor varmt. Jeg skulle valgt t-skjorte.

10 km  - Passering på 45 minutter. Ja, det er bra, og jeg lurer på hva dette kan holde til ? Skal jeg øke hmm, senke farten, hva er pulsen? Neida, jeg ligger her, så kan jeg kanskje få negativ split.

Negativ split hadde i så fall blitt min aller første noen sinne.

15 km - Hva i all verden gjør han i surfeshorts rett foran meg der? Han er vel ingen løper? Han har sikkert glemt tightsen sin hjemme og har kun til hensikt å psyke oss andre ut.

Halvveis - Ja, se det. Passering 1.38. Ikke så fort som i  Firenze for snart ett år siden, men nå blir det negativ split, så drit i det

30 km  - F... Det er 12 km igjen. Der var det noen som heiet, det var snilt og gøy at de gidder å stå der og heie på gamle damer som løper. Jammen ga det ikke litt ekstra energi.
Negativ split kan jeg visst se langt etter, hvis ikke de siste 12 km går på 4.10  i snitt. Jeg venter på et mirakel

35 km. F... 7 km igjen, og der kom det en 79 år gammel italiener susende forbi. Kødder du, hva er det egentlig som feiler folk? Har de ikke noe liv?
Okei. To (!!) runder rundt Mosvatnet. Det har jeg gjort 1000 ganger. Det blir lett. Få med deg beina nå, din gamle kjerring.
 
40 km - Okei , pers er ute av bildet, negativ split er ute av bildet og jeg skylder John (treneren) en øl. Jeg tror jeg går for medalje idag

42,2  km - Whatever. Ferdig, nå skal jeg i hvert fall vinne festen. Og så skal John får den ølen. 


 Målområdet i München 09.10.16

Et par timer etter målpassering  - Jeg vant ikke festen heller, for jeg bakket ut rundt midnatt, da de andre begynte med shots.

Neste gang løsner det helt sikkert.


 2. plass på Kahtrine i Stavanger maraton 27.08.16

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar