lørdag 15. mars 2014

Bakkedrag og oppsummering

Jeg prøver å holde kontinuiteten oppe med bakkedrag, og treningsoversikten de siste seks ukene viser 4 bakkeøkter. Det er jeg tålig greit fornøyd med.

Normalt løper jeg i halvannet minutt, litt over 300 meter i en moderat bratt bakke, men onsdag denne uka, var det duket for gjensyn med et Sørmarka, for øvrig badet i sol.




Åstedsbakken i dette løpeeldoradoet like utenfor Stavanger, er imidlertid en "stygging" av de sjeldne. 500 meter rett opp - eller 150 meter bratt rett opp, slak stigning, kort flatt parti og så 150 meter rett opp igjen. Jeg hadde glemt hvor grusomt det var å løpe opp og ned så mange ganger, for det var sikkert et halvt år siden sist. Da var det godt å ha løpefølge i Janne.


Vi kjørte 5 drag denne ettermiddagen, og inkludert god oppvarming og nedtrapping, ble det 10 pene km rett inn på løpskontoen.

Med unntak av et par svake uker i februar, der flere faktorer gjorde at jeg ikke oppnådde ønsket ukemengde, har året hittil vært ganske okei. Har ikke passert 70 km på ei uke, men vært tett opptil et par ganger (66-68 km). Ligger stort sett på 50-55 km per uke.


Januar: 240, 8 km

Februar: 116 km (det svakeste månedstallet på det jeg kan huske)

Mars: (til og med 14.03) 104 km - målet er å overstige tallene for januar.



29 dager igjen til London marathon - det er ikke mer enn 4 uker, og i praksis ikke mer enn to ordentlig gode treningsuker, før nedtrappingsukene, som alltid er like fæle. To langturer (30 km som den lengste) gjenstår, det samme gjør noen intervalløkter med 6-8 x 1000. Innimellom blir det noen "koseturer" på 10-12 km  i forholdsvis rolig tempo. Minner meg selv på ikke å stresse, men det er nærmest umulig. Det ligger og lurer i bakhodet hele tida.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar