torsdag 21. mars 2013

Intervalltime på mølla

Torsdag slo jeg to fluer i ett smekk, da jeg var med på en intervalltime på Elixia Bryne fordi jeg senere skal skrive en sak om emnet. Instruktør Grete Dahle Thorsen (nummer 2 i 71 grader nord 2012) loste deltakerneprofesjonelt gjennom pyramide-intervaller 1-1-2-2-3-3-4-3-3-2-2-1-1. 8 møller på rekke og rad, den ene mer sliten enn den andre. Her var det trøkk og tempo.

 Bildet er tatt etter at timen var ferdig, jeg tok litt ekstra nedtrapping.

Jeg kom bittelitt inn i timen og fikk ikke med meg de første intervallene, og tok derfor oppvarmingen mens mine medløpere slet seg gjennom de første dragene.


For å holde høy intensitet, var pausene ren hvile - man hoppet av mølla mens rulla gikk, og hoppet på da instruktøren ga signal. Fordelen med en slik gruppeintervall-time er at alle presser hverandre, kanskje på en litt annen måte enn utendørs. Det er ingen som løper fra:-) Jeg kjenner at jeg har godt av å bli presset av andre innimellom, normalt trener jeg jo 7-8 av 10 økter alene, ofte de tøffeste øktene.

For det er litt greit at andre av og til forteller deg hva du skal gjøre. Jeg kom ikke på trening i dag for å bli trent, men for å trene, men kjente litt på at det var greit å dele ansvaret for treningsutbyttet (joda, det meste er opp til en selv).

Konklusjon: Motiverende instruktør og melkesyre-tendenser = jeg kommer gjerne igjen.


5 kommentarer:

  1. Jeg regner med farten ble justert etter lengden på dragene? Eller kjørte dere samme fart?
    Dette så ut som en veldig spennende intervalltype, men også utrolig tøff. Den må prøves, selv om antall drag virker litt avskrekkende :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er hjertelig velkommen til å prøve timen Sissel-Johanne! :) Farten blir selvsagt justert etter lengden på dragene. Eks; Løpes 4 min er farten roligere, en intervallene på 2 og 1 min.
      Alle styrer sitt tempo, jeg er bare med som motivator. Antall drag er ikke veldig mye, selv om det kanskje kan se sånn ut. Men timen tok 48 min, inkludert alle pauser og oppvarming på 10 min. Da timen eregntlig skal vare i 45 min, ble nedjoggingen veldig kort.

      Beste hilsen
      Grete

      Slett
    2. Sissel-Johanne: Da regner jeg med du ble litt klokere:-) Lykke til, du fikser dette. Styr tempoet i det som føles riktig for deg.

      Slett
  2. Hjertelig velkommen tilbake Trude!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:-)
      Og takk for fyldig svar til Sissel-Johanne som lurte på mye ifm en slik time:-)

      Slett