torsdag 11. august 2016

#løpforthea

 1. september går startskuddet for prosjektet #løpforthea. Vil du vite mer, les videre.



I løpet av fjoråret ble jeg grepet av Stavanger-kvinnen Thea Steens sterke historie om å få livmorhalskreft i en alder av 25 år. 17. juli, døde hun, så altfor ung. Hun rakk imidlertid å sette store spor etter seg, både faglig, som den dyktige journalisten hun var, og for sitt private engasjement for å få jenter og damer til å ta celleprøver fra underlivet, for å unngå å havne i hennes situasjon. Steen ble hedret for sin innsats, blant annet gjennom kampanjen #sjekkdeg, og ble i vår tildelt Kreftforeningens hederspris. 

Etter hennes dødsfall, ble Thea Steens minnefond opprettet, og mange bidragsytere har allerede meldt seg.

Hva kan jeg gjøre? Hva kan du gjøre? Hva kan vi gjøre sammen? Kan jeg bruke løpinga til noe? 

Dette er spørsmål jeg har stilt meg selv de siste ukene, og nylig kom jeg på at de tilbakelagte kilometrene jeg, og mange med meg, går eller løper hver uke, også kan gi nytte, annet enn å komme i bedre form.

Tanken er at man gir 1 krone per kilometer man løper eller går, og er med i prosjektet ved å ved å bruke hashtagen #løpforthea på Instagram.

Kort fortalt:

* Er du instagram-bruker, tag ditt bilde hvor du løper eller går (man MÅ ikke løpe for å bli med, det holder lenge med GÅING) med #løpforthea

* Bruk også #runforthea og #sjekkdeg (som er kampanjen Thea startet og som fortsetter)

* Oppstart 1. september 2016. Dette er Theas bursdag.

* 30. september teller du opp antall km, som blir det kronebeløpet du skal bidra til Thea Steens minnefond. Eks, løper du 25 km i uka, blir det en hundrelapp på en måned.

* Ja, og så kan man jo fortsette i oktober, november, desember......



Jeg kommer til å opprette egen instagram-profil med samme navn, @lopforthea, og det blir også lagt ut informasjon på Facebook-siden Thea Steens minnefond etter hvert, og spesielt når oppstarten nærmer seg.

Håper at så mange som mulig henger seg på. Det spiller jo ingen rolle i hvilken form du er i, eller hvor kort eller lang den totale distansen blir på en måned.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar