lørdag 5. september 2015

Stolt mor

Tidligere i uka spurte jeg 12-åringene i heimen om de ville være med å løpe «Pølsemilå», som er et lokalt løp som første gang ble arrangert i fjor, da med 100 deltakere. I år var det nok trippelt så mange på startstreken. Uansett - én av gutta ville være med å løpe 10 km, selv om han aldri hadde løpt så langt før (8 km var det lengste sammenhengende). Jeg synes jo det er greit med «alibi»,  så jeg slapp tidspresset og forventninger til meg selv bare 7 dager etter maraton. Uka som har gått siden sist lørdag, har bestått av rolige ettermiddager og kun to lette løpeturer. En tredje lett løpetur passet derfor glimrende inn i opplegget mitt..

Vel - det var en nervøs liten kar som satt ved siden av meg i bilen på den kvarter lange kjøreturen, men fast bestemt på å fullføre. Jeg la ingen tidspress, sa at han skulle styre farten, men vi ble enige om at det var realistisk å håpe på ei tid rundt 1.05 hvis ingenting unormalt skjedde underveis.

Løypa inneholdt mange bakker, så det ble ikke så høy fart de første 2-3 kilometrene. Deretter rullet kilometrene av gårde og vi lå rett over 6.00-fart i snitt. Da det var 4 km igjen, ba 12-åringen om å roe bittelitt ned, for så å kvikne ordentlig til de siste 2 fram mot mål, slik at sluttida nokså nøyaktig ble 1 time. Siste km unnagjort på 4.41 - det var tøft å følge han i spurten de siste 300-400 metrene.



Kjekt å gjøre noe sammen - kjekt å ikke ha fokus på tid, men på prestasjon. Og jeg kjente meg riktig så stolt i dag. Stolt av sønnen og stolt av meg selv som klarte å la være å stille inn på en annen frekvens da startskuddet gikk.



Hvis jeg har motivert han til å gjøre dette enda en gang til og stimulere til løping og annen fysisk aktivitet, er det helt topp. Allerede på hjemveien pratet han om sine neste mål:

1. Løpe hjem til mormor og morfar (14 km) i løpet av 2015.

2. Løpe halvmaraton-distanse i løpet av 2016.

Takk ellers til Idar Håland (min tremenning) for supert initiativ til dette formelt uformelle løpet, humør og glede, samt for gode pølser etter målpassering (han er ikke pølsemaker for ingenting).




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar